Článek
Režisér a ředitel NDM Jiří Nekvasil inscenuje Proces v ostravském nejstarším sakrálním prostoru, Kostele svatého Václava. Pod kůrem s varhanami je umístěno jeviště v podobě úzkého mola s vyvýšením, na které z obou stran vstupují účinkující. Diváci jsou usazeni ve vzestupných řadách zády k oltáři.
Proces nastudoval francouzský dirigent Bruno Ferrandis, který působí jako stálý host festivalů Dny nové opery Ostrava a Ostravské dny. S patnáctičlenným ansámblem citlivě interpretuje Glassovu repetitivní minimalistickou partituru, jež v Procesu pracuje i s odkazy na vojenský marš, popěvky či taneční rytmy, a to až s mahlerovsky ironickou lehkostí.

Zleva Josef Škarka, Jiří Hájek (Josef K.) a Martin Javorský v inscenaci Glassovy opery Proces
Roli Josefa K., zatčeného a odsouzeného v absurdním procesu, ztvárňuje pěvecky i herecky přesvědčivě barytonista Jiří Hájek, v ostatních rolích se vystřídá dalších sedm sólistů. Glassův Proces, který se hraje pouze do 25. října, je událostí aktuální sezony a dalším důkazem inspirativní dramaturgie ostravské opery.

Jednoho rána navštíví Josefa K. dva muži, aby ho bez důvodu zatkli. Zleva Martin Javorský, Jiří Hájek (Josef K.) a Josef Škarka
Philip Glass: Proces |
---|
Hudební nastudování a dirigent Bruno Ferrandis, režie Jiří Nekvasil, scéna David Bazika, kostýmy Marta Roszkopfová. Česká premiéra 9. října v Kostele sv. Václava, Ostrava (psáno z reprízy 14. října) |
Hodnocení: 90 % |