Článek
Zeldin patří k výrazným evropským tvůrcům, kteří se dlouhodobě věnují sociálním tématům a životu „neviditelných“ lidí, tedy pracovníků na okraji společnosti, seniorů, migrantů či lidí v nejistých pracovních podmínkách.
Hra Opatruj se vznikla na základě terénního výzkumu a přímé zkušenosti s pracovníky na tzv. zero-hours contracts, tedy krátkodobých úvazcích bez jistoty minimálního počtu hodin.
Inscenace přenáší diváky do prostředí noční směny v balírně masných výrobků. Skupina brigádníků, uklízeček a uklízečů najatých agenturou, zde v monotónním rytmu plní nekonečné úkoly, střídají se u strojů a během krátkých, jen desetiminutových přestávek stihnou maximálně šálek čaje a pár útržkovitých vět.
Vysilující práce na směny
Během těchto krátkých chvil klidu se před diváky postupně skládají jejich osobní příběhy, obavy i malé sny, které ostře narážejí na neúprosné tempo vysilující práce na směny.
Zeldinovo hostování uzavírá osmý ročník festivalu Pražské křižovatky, který letos poprvé opustil svou tradiční základnu na Nové scéně Národního divadla. Ta se na dva roky uzavřela kvůli rekonstrukci, takže festival se přesunul se do DOXu a do odsvěceného kostela sv. Anny, tedy skutečné Pražské křižovatky.
Program ročníku tvořily tři zahraniční inscenace. Šlo o Tajný život starých lidí francouzského režiséra Mohameda El Khatiba, Haribo Kimchi jihokorejského tvůrce Jahy Kooa a právě Opatruj se Alexandera Zeldina. Všechny spojuje důraz na současná společenská témata, péči, identitu a hlas lidí, kteří bývají na okraji veřejné debaty.





