Hlavní obsah

Digitální prodeje hudby si loni polepšily o devatenáct procent

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Česká národní skupina Mezinárodní federace hudebního průmyslu IFPI včera vydala výsledky prodeje hudby na tuzemském trhu za rok 2022. Výrazně převažovala její digitální konzumace. Celkový nárůst příjmů z digitálních prodejů dosáhl ve srovnání s předchozím rokem 19 procent. Poměr digitálních prodejů a prodejů fyzických nosičů je 82 ku 18.

Foto: Profimedia.cz

Hudba se prodává hlavně digitálně. Vinyly si polepšily.

Článek

Růst streamingu je stabilním jevem, který je důsledkem snadné dostupnosti předmětných služeb a jejich příznivou cenovou politikou. V České republice jsou navíc dostupné všechny velké streamingové služby (Spotify, Apple Music, YouTube Music, Deezer, Amazon Music).

Segment streamingu narostl oproti předchozímu roku o 20 procent, přičemž v meziročním srovnání se sezonou 2020/21 byl nárůst 39 procent.

Download, tedy stahování hudby, se postupem času stává čím dál méně významnou položkou v příjmech hudebních vydavatelství. Příjmy z něho představují pouze dvě procenta z celkového objemu digitálních prodejů. Počet platících uživatelů streamingových služeb odpovídá směřování hudebního trhu v uplynulém období. Loni vzrostl zhruba o 350 tisíc uživatelů, což je stejný nárůst jako v roce minulém.

Vinyly dotáhly cédéčka

Fyzické prodeje v roce 2022 stagnovaly a jsou na stejné úrovni jako v roce 2021. Prodej cédéček tvoří 49 procent prodejů fyzických nosičů, taktéž prodej vinylových desek tvoří 49 procent tohoto segmentu trhu. Prodeje vinylových desek se přitom v objemu zvýšily. Zaznamenaly meziroční nárůst o 15 procent, což ukazuje jejich setrvalou oblibu u specificky vyprofilované části veřejnosti. Objem fyzického trhu tak pravděpodobně dosáhl určité stability, kterou bude zajímavé sledovat i v příštích letech.

Vedoucí pozici na českém hudebním trhu v roce 2022 obhájilo vydavatelství Universal Music. Na druhém místě skončila společnost Warner Music, třetí zaujímá Sony Music. Pozici největšího domácího vydavatele si dále drží Supraphon.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám