Článek
Andrea Králová se tři desítky let věnuje divadlu jako kostýmní návrhářka a scénografka, stejně tak dlouho pracuje i s filmaři a televizními tvůrci.
Má za sebou práci na filmech a seriálech jako Čertí brko, Protektor, Smetana, Štěstíčku naproti, Vlastníci či Devadesátky, která jí dosud vynesla pět nominací na Českého lva.
Věnuje se ale i volné tvorbě – maluje, kreslí a vyrábí grafiku, keramiku, loutky a objekty. „Do názvu výstavy jsem chtěla zahrnout všechno, zdánlivě obyčejné či běžné věci a výtvory, k nimž mě inspiruje třeba příroda, nebo práce, které tvořím s vědomím a potřebou krásy. Ty mají nějaká svá tajemství a odlesky, které třeba na první pohled nemusí být vidět a které může každý zkusit hledat,“ řekla autorka.
Rozsáhlé prostory Galerie 1, kterou na rohu ulic V Jámě a Štěpánská provozuje první pražská městská část, teď využila k uspořádání své retrospektivní výstavy.
„Řekla jsem si, že udělám průřez celým svým výtvarným směřováním, protože v průběhu let se věnuji různým technikám a postupům. Takže tu jsou oleje, akvarely, pastely, grafické věci, ale i keramika a loutky,“ uvedla.
Jedna část výstavy představuje trochu karnevalově vyhlížející kostýmy, které jsou variacemi na zpodobnění křesťanské madony. Některé vypadají exoticky, některé více divadelně, všechny jsou ale výrazně barevné a vyzařuje z nich majestátnost i pokora.
„Jsou to takové parafráze na madonu v biblickém slova smyslu. Vznikly ve spolupráci s výtvarnicí Ivou Zemanovou, využíváme je při různých performativních akcích a setkáních, jsou to takové oživlé divadelní obrazy. Pojí se v nich moje láska k divadlu, etnografii, poznávání různých kultur. A kromě všech těchto inspirací je v nich obsažená i snaha využívat různé materiály, zbytky textilií, často třeba nalezených či darovaných,“ vysvětlila.
Cesty jako zásadní zdroj inspirace
S poznáváním cizích míst je spojená také další vystavená série, cestovatelské kresby. Ty vznikly zdánlivě obyčejnější technikou, jsou kreslené pastelkami, a autorka v nich zpracovává své zážitky a dojmy jak z exotických krajin, tak z návštěv různých míst v Česku.
Pro aktuální výstavu vybrala obrázky z posledních let a zároveň většinu z nich doplnila texty připravenými pro knížku. „Jsou to moje cestovní deníky, imprese z každé z navštívených zemí. A doufám, že další budou přibývat,“ řekla umělkyně.

Andrea Králová byla spolutvůrkyní kostýmů k veleúspěšnému seriálu Devadesátky. Na snímku Ondřej Sokol (vlevo) jako vyšetřovatel František Tůma a Michal Novotný jako kontroverzní podnikatel Ivan Jonák.
Cestování je pro ni také velkou inspirací při hledání krásy ve všednosti, což je ostatně také součást názvu výstavy. „Všude lze najít něco krásného. Někdo si třeba řekne: tam nepojedu, vždyť jsou tam všichni chudí, co by tam mohlo být krásného? Bydlí tam v nějaké díře a přes ní mají vlnitý plech. Ale i v tom můžete najít velkou krásu,“ podotkla.
Meditace v přírodě a na chalupě
Ze všech cest se ale ráda vrací domů, na chalupu, kde tvoří v klidu a obklopená přírodou. „Divadlo a film je práce, při které komunikujete s velkým množstvím lidí, neustále se pohybujete ve velkých skupinách, musíte dělat kompromisy. Malování je pak pro mě takové zklidnění, možná trochu meditace,“ říká výtvarnice a ukazuje na obrazy se svými typickými stylizovanými postavami.
Ty mají často zavřené oči a vznášejí se kdesi v časoprostoru. Na jiných obrazech jsou krajiny s úplňkem, tvorové podobní motýlům nebo bytosti zakuklené a čekající na své zrození. Jedno ze zákoutí na výstavě patří i abstraktním malbám, které vznikaly vylitím barevných tuší na podklad a intuitivním dotvářením.
„Žádnou techniku neopouštím, vracím se k nim. Teď, když jsou moje děti už velké, mám víc času a zkouším všechno možné. Ve škole mám třeba grafický lis. Studenti, i když to dostali jako zadání, ho moc nevyužívají. Ale já si teď ráda zase znovu zkouším grafiku,“ doplňuje výtvarnice, která ještě ke vší té práci vyučuje na pražské DAMU.







