Hlavní obsah

Berlinale: Angelina Jolie režíruje, a myslí to vážně

Právo, Věra Míšková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Berlín

Největší hvězda prvního festivalového víkendu Angelina Jolie přijela do Berlína jinak, než jsme zvyklí ji vídat. Dorazila jako režisérka americko-bosenského filmu Země krve a medu, love story mezi srbským chlapcem a bosenskou dívkou v době občanské války v roce 1992.

Foto: Fabrizio Bensch , Reuters

Angelina Jolie přijela představit film, který režírovala.

Článek

Herečka, která se za kameru postavila poprvé, bere svou novou roli vážně. Na tiskovou konferenci přišla jen jemně nalíčená, žádné typické rudé rty, natož dekolt: decentní šaty a skromné chování, v němž pozornost zaměřila na své mezinárodně neznámé herce, jichž s sebou přivedla na tiskovku osm.

A nejspíš proto, že bylo jasné, že zcela narvaný sál čeká právě na Jolie, moderátor položil sám první otázku jednomu každému z nich: Povězte, jak jste dostali roli, jak se vám s Angelinou pracovalo, co to pro vás znamená?

Než se všichni dostatečně rozplynuli v obdivu a děkovných slovech na adresu režisérky, byla nejméně polovina tiskovky pryč.

Je důležité ukázat, že válka je opravdu hrozná

Jolie pak mluvila o tom, jak velký význam má připomínání válek. „Lidé mají velkou schopnost zapomínat a je důležité ukázat, že válka je opravdu hrozná, že v ní umírají i děti. Cítila jsem potřebu natočit tento film právě proto, že jsem matka, a válka je pro mě tou největší noční můrou,“ řekla.

Na city se v Berlíně hraje hodně i na plátnech. Zdá se, že do módy přicházejí filmy, jež chtějí být protiváhou krutostem a násilí, bohužel často tlačí na pilu tak, že se snaha může míjet účinkem.

Například ve filmu Stephena Daldryho Neuvěřitelně hlasitě a nesmírně daleko je emotivní už sám základ příběhu chlapce, jehož milující a milovaný otec zahynul 11. září 2001.

Ale jako by to nestačilo, je natočený tak sentimentálně, že nakonec ztrácí na působivosti. Daldry v něm ovšem objevil velmi talentovaného kluka. Třináctiletý Thomas Horn má charisma, je uvěřitelný a obstojí i vedle tak zkušených herců, jako jsou Tom Hanks v roli jeho otce a Max von Sydow, který hraje jeho dědečka, jenž v důsledku traumatu z války nemluví.

Největší zážitek od bratrů Tavianových

Zatím největší zážitek ale přivezli do Berlína italští bratři Paolo a Vittorio Tavianiovi v soutěžním filmu César musí zemřít. Natočili skutečný příběh vězeňského divadla, v němž vybraní trestanci, někteří i velmi těžcí zločinci, studují Shakespearovu hru Julius Caesar.

Film se odehrává za zdmi věznice, je z větší části černobílý a natočený s mistrovstvím, které ani jednomu ze slavných bratrů osmdesátka neubrala.

A poselství o síle umění, o jeho schopnosti měnit člověka i o tom, jak stále aktuální jsou Shakespearovy myšlenky, je opravdu působivé.

Ostatně přesvědčivá byla v tom smyslu i přítomnost představitele Bruta. Salvatore Striano se po propuštění stal divadelním i filmovým hercem a v Berlíně za to všem umělcům, kteří mu to umožnili, dojatě děkoval.

Reklama

Výběr článků

Načítám