Článek
Všechny peníze, které nadšený sběratel vydělal prací pro reklamní agentury, dal do nákupů uměleckých děl lidí z okraje společnosti, duševně nemocných, psychicky narušených, pomatených vizionářů či spiritistických médií, pro něž se svět výtvarného umění stal útočištěm i životní posedlostí.
Co dílo, to jeden osud
Pojem art burt, který bývá česky překládán jako "umění v surovém stavu", vymyslel už v roce 1945 slavný francouzský výtvarník Jean Dubuffet, jenž byl naprosto fascinován tvorbou diletantů, u nichž se projevil nebývalý výtvarný talent.
Jejich kresby a malby uhranuly i surrealisty. Sám André Breton je s velkým zájmem sbíral a Decharme část jeho kolekce prozíravě koupil při dražbě spisovatelovy pozůstalosti.
Nejstarší práce na výstavě pocházejí už z druhé poloviny 19. století a vznikly v době prvního úspěchu francouzských impresionistů. Prakticky jde o unikáty, které nikde jinde nelze spatřit.
Za každým z vystavených exponátů se skrývá konkrétní lidský osud, často ovlivněný strádáním a trýzněním i nenaplněnými sny a touhami. A přesto vyjadřují výtvarná díla autorů art brut nekonečnou harmonii a krásu.
Najdeme v nich poetické snové vize, realistické portréty jiného světa i harmonii pečlivě vykreslených ornamentů.
Autoři se pohybují svobodně napříč výtvarnými styly, jejich malování je někdy neohrabané, ale o to více spontánní a upřímné. Není v něm nic bombastického. Tvoří skrytě a nenápadně. Krčí se v koutě dějin umění i současných mediálních výtvarných prezentací.
Decharme svoji úžasnou sbírku pojmenoval "abcd", což je zkratka: Art brut connaissance et diffusion, česky Art brut poznání a šíření.
Sám financuje malou galerii nedaleko Paříže, kde pořádá výstavy a má i svůj depozitář pro tři tisíce prací dnes už "klasiků" art brut.
Současně se Decharme systematicky stará o mezinárodní prezentaci. Jeho unikátní kolekce vzbudila velký ohlas ve Spojených státech, v Japonsku, v Řecku i ve Francii. Českou výstavu společně připravily Barbara Šafářová, Decharmeova manželka a Terezie Zemánková, mimo jiné stipendistka pařížské Sorbonny, zabývající se sociologií umění.
Zemánková s Decharmem spolupracuje už několik let a i díky ní se do souboru dostala řada českých zástupců. Sama pro pražskou výstavu vybrala z jedinečné rodinné sbírky nejpůsobivější ukázky prací svojí babičky Anny Zemánkové, která je jednou z největších českých osobností art brut. Inspirací pro její ornamentální díla se staly zahradní i domácí rostliny, které ve své fantazii proměnila v nové objekty, mající barvy motýlích křídel.
Art brut je tvorbou, která se vymyká ustáleným pravidlům a v mnohém vyvěrá z podvědomí autorů, kteří nejsou poznamenáni výtvarným vzděláním. Tvorba těchto uměleckých outsiderů, častokrát opravdových ztroskotanců živořících na okraji společnosti, se však stala pro mnohé klasiky modernismu jedním z velkých inspiračních zdrojů.
Návštěva výstavy tak nabízí nevšední zážitky: málokdy v současném umění najde člověk něco tak bezelstně upřímného, vyjadřujícího spontánní radost z nádhery barevného spektra a rytmu kompozic.
Art brut, sbírka abcd
14. června-10. září. Dům U Kamenného zvonu, Praha.
Otevřeno denně kromě po, od 10 do 18 hodin.
Kurátoři: Terezie Zemánková, Barbara Šafářová a Marie Rakušanová.