Hlavní obsah

Záchranáře budou k nehodám volat samotná auta

Právo, Petr Blahuš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Bouračka v autě je vždy nepříjemná věc. I když se řidiči nic nestane, je většinou v šoku a má-li zavolat k nehodě policii nebo záchranáře, často se stává, že jeho hlášení spíše odborníkům zamotá hlavu, než pomůže. Už během několika let by však měl v Evropské unii začít fungovat projekt eCall.

Článek

Díky němu bude možné zprávu o čerstvé nehodě automaticky předat prostřednictvím vysílače instalovaného přímo v autě na centrálu Integrovaného záchranného systému. Ten má v rámci EU jednotné číslo 112.

Na zavedení systému se připravuje už i Česko. Podle odborníků může zavedení systému eCall v praxi přinést až 2500 zachráněných lidských životů.

Doba na rekaci zachranářů bude poloviční

"Automatické hlášení z havarovaného vozu přijde bez ohledu na řidiče a posádku vozu na náš dispečink a operátor bude hned vědět, co se stalo a dokonce bude znát typ havarovaného vozu. S pomocí satelitní navigace bude schopen určit jeho polohu s přesností na pár metrů, což nám velmi usnadní práci, protože budeme moci pružně reagovat např. na dopravní zácpy. Celková doba nutná na reakci záchranářů se zkrátí podle odhadů až o polovinu," vysvětlil Právu funkci eCallu mluvčí generálního ředitelství hasičů Petr Kopáček.

Do systému mají být zapojeny nárazové senzory, které budou mít nastavitelnou citlivost. Hlášení tak například bude odesláno po vylétnutí airbagů.

"Systém navíc podle GPS rozpozná rychlost vozidla v okamžiku nárazu. Dokáže i zaznamenat počet zapnutých pásů ve voze, takže operační středisko bude i znát předpokládaný počet osob cestujících v havarovaném vozidle," řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Uvažuje se i o variantě, kdy by hlášení nebylo odesláno automaticky, ale ručně např. řídičem.

Testy budou probíhat už letos, provoz reálný od roku 2010

Systém by se měl povinně zavádět do všech nově vyráběných vozidel. "Je otázkou, zda povinnost montovat vysílače do vozidel nezvedne cenu nových vozů. Bude záležet na výrobcích automobilů, zda tyto náklady s ohledem na konkurenční prostředí započítají do ceny vozidla. Za bezpečnost se ale platí," dodal Kopáček.

Samotné instalování vysílače v autě pak nemá být vyšší jak 150 EUR (zhruba 4200 korun) a cena za modernizaci jednoho centra tísňového volání nepřesáhne 50 000 EUR (zhruba 1 400 000 korun).

Do hry o ceny mohou také významně zasáhnout pojišťovny, které mají o projekt podle důvěryhodných zdrojů z ministerstva dopravy silný zájem.

Ředitel společnosti eCall CZ Ludvík Mendrala odhadl, že projekt by bylo možné v Česku spustit za tři roky. "V současnosti má projekt eCall zpoždění kvůli problémům v některých členských státech, najetí na něj je podle dnešního stavu reálné od roku 2010," řekl Právu Mendrala.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám