Hlavní obsah

Svědci v soudní síni na maketě ukazují, jak spadl most ve Studénce

Právo, Pavel Karban

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ostrava

Výslechy prvních svědků pokračuje ve středu v Ostravě soud s 10 údajnými viníky téměř tři roky staré železniční tragédie ve Studénce. Při ní se před přijíždějící mezinárodní rychlík zřítil opravovaný most. Při nehodě zahynulo osm lidí, dalších víc než 90 se zranilo.

Foto: Pavel Karban, Právo

Maketa mostu u ostravského soudu

Článek

Proces začal v pondělí a během dvou dnů vypovídali pouze obžalovaní. Ti vinu popírají, podle nich může za tragédii někdo jiný.

Při výpovědích mohli ve středu svědci používat pro názorný příklad maketu opravovaného mostu. Přibližně tři metry dlouhý a několik desítek kilogramů těžký model v poměru 1:50 byl do soudní síně dopraven před středečním přelíčením.

Jako první se k maketě postavil autor projektu rekonstrukce mostu Ivo Prokop. „Autorský dozor jsem prováděl na vyzvání investora, dvakrát v květnu a červnu a jednou v červenci,“ vzpomínal. Proč ho nikdo nepozval na kontrolní prohlídky stavby, nevěděl. Potvrdil však, že práce na mostním objektu jeho firma kontrolovala ve stavebním deníku.

Foto: Pavel Karban, Právo

Maketa mostu ve Studénce u ostravského soudu

Podle projektanta se uskutečnila řada jednání, při kterých se probíral způsob opravy mostu. „Byla také představa, že se most zvedne a oprava se provede přímo nad dráhou. Tato varianta ale padla, protože je dráha osazena trakčním vedením a byly by problémy s prací v blízkosti elektrického vedení,“ vysvětlil Prokop a dodal: „O tom, že se most nadzvedne, rozhodl investor.“

Foto: Pavel Karban, Právo

Maketa mostu ve Stdénce u ostravského soudu

Projektant odmítl, že by někdy viděl technologický předpis výsunu a zásunu mostu, předpokládal, že tyto záležitosti odsouhlasuje investor.

Poslední kontrolu železobetonové desky provedl projektant 13. července. Most spadl 8. srpna.

„Měla určité vady, bylo potřeba ji sanovat. Firma to opravila, ale já jsem to už nekontroloval, nebyl jsem k této činnosti zván,“ poukázal. Na dotaz jednoho z obhájců, kolik by stály výluky na železnici, pokud by byly při vysunutí a zasunutí desky, nařízeny, Prokop odpověděl: „V řádech miliónů, asi kolem pěti.“

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám