Hlavní obsah

Soudce tepe dopravní řešení v Brně. Vede k nehodám

Brno

Špatné dopravní řešení nebezpečných míst, liknavost úřadů, ale i chaotické stavby. To všechno tepe ve svých rozsudcích senát brněnského soudce Michala Kabelíka, na jehož stole končí velká část dopravních nehod, které se stanou v Brně. Vina je nakonec samozřejmě na řidičích, ovšem k nehodám podle soudu přispívá i stav silnic moravské metropole.

Foto: ZSS JMK, Právo

V říjnu 2019 srazilo auto ženu v ulici Poříčí. Ta poté zemřela.

Článek

Právo má k dispozici dva verdikty, které popisují podíl úřadů na okolnostech vedoucích k nehodám. První z nich se týká smrtelného karambolu z poloviny října 2019 na frekventované ulici Poříčí.

Na komunikaci se dvěma pruhy v kaž­dém směru totiž léta fungoval nebezpečný přechod, u něhož navíc ztěžoval výhled vzrostlý strom.

Tak dlouho úřady přemýšlely o zrušení přechodu, až na něm zemřela starší žena, kterou smetl projíždějící řidič. Viník nehody odešel od soudu s podmínkou a zákazem řízení, podle verdiktu se totiž dostatečně nevěnoval řízení, a navíc překročil povolenou rychlost.

V Brně postavili nový široký most. Silnice ale zůstala úzká

Domácí

Soud ovšem vinu posuzoval i v kontextu špatně přehledného místa. „Soudu je místo velmi dobře známo a nikdy mu nebylo jasné, proč dotčené orgány neučinily opatření ke snížení rizikovosti přechodu, ke kterým by ani nebylo třeba mnoha nákladů,“ stojí ve verdiktu soudu.

Neshodli se ani na pokácení stromu

„Nebylo problémem zde vybudovat řízený přechod, instalovat zpomalovací retardéry, instalované jinak všude možně, přechod osvětlit či značkami výrazně omezit povolenou rychlost,“ dodal soud. Upozornil i na to, že z jednání Jihomoravského kraje měsíc před nehodou bylo zjištěno, že na základě řady podnětů včetně těch od policie byla bezpečnost přechodu řešena. Jenže odpovědné organizace se nedokázaly shodnout ani na tom, kdo by mohl pokácet strom překážející výhledu.

„Bylo pouze hodnoceno, že tato matérie bude zjišťována, bylo konstatováno, že probíhají práce na projektové dokumentaci, a závěrem bylo rozhodnuto, že bude přistoupeno k uzavření přechodu dnem 15. 10. 2019. Tedy dva dny po tragické události… (?!),“ napsal soud.

Chaos a zmatek

Ještě nepřehlednější je dopravní situace na dalším frekventovaném místě, konkrétně na Kníničské ulici při odbočení k zoo, kde rizikovost místa zvyšuje, že odbočující řidiči musí přejíždět tramvajové kolejiště vybavené vlastní signalizací.

Zde došlo loni v únoru ke střetu dvou aut, přičemž obě řidičky trvaly na tom, že vjely do křižovatky na zelenou. Soud nakonec jednu z žen potrestal peněžitým trestem a zákazem řízení, opět byl ale velmi adresný ve své kritice poměrů v dopravě.

Nedávno byl představován monstrózní plán s vizualizací na vyřešení této křižovatky. Tak jak je často v Brně zvykem, lze předpokládat mnohaletý odklad
verdikt soudu

„Jedná se o křižovatku, která si přímo říká o způsobení častých kolizí. Motorová vozidla často musí přejíždět kolejiště MHD, které je vybaveno vlastní signalizací, které si aktivují projíždějící tramvaje, a v důsledku všech návěstidel a semaforů zde dochází k naprostému chaosu a zmatku,“ stojí ve verdiktu.

„Nedávno byl představován monstrózní plán s vizualizací na vyřešení této křižovatky. Tak jak je často v Brně zvykem, lze předpokládat mnohaletý odklad počátku této stavby, následné stejně dlouhé uzavření celého tohoto dopravního uzlu, které znemožní či znesnadní dopravu několika desítkám tisíc obyvatel, aby po jeho případném ukončení nastala realizace obdobných staveb a úprav v blízkosti, které bezpečnou dopravu oddálí,“ předvídal soud.

„Soud s tím má zkušenosti“

„Soud tu není od toho, aby zkoumal míru vlivu jednotlivých odpovědných složek, zjevně majetkového odboru a odboru dopravy Magistrátu města Brna, ŘSD i Brněnských komunikací. Jen má zkušenosti s podobnými projekty v Brně, které spočívají v přípravě a vzájemně neprovázané realizaci dopravních staveb, na které navazují stavby další s problémy ve vzájemné nesoučinnosti investorů, stavebních firem a projektantů,“ dodal soud.

Že výtky soudu nejsou liché, lze dokumentovat na několika případech z poslední doby. Posměch vzbudilo rozšíření železničního mostu v brněnských Židenicích. U původního úzkého mostu si musela auta dávat přednost, nový most je široký na dva pruhy silnice, chodníky i cyklostezku. Jenže odpovědné instituce své akce nezkoordinovaly, a tak pod novým širokým mostem vznikla úzká silnice v původním rozměru.

Dalším případem je porušení železničního viaduktu u hlavního nádraží při stavbě protipovodňových opatření na ulici Poříčí, které soud zmínil jako „gigantický sen“, což mělo za následek problémy na klíčové železniční tepně.

Brněnský magistrát na dotaz Práva, co říká na kritiku soudu, nereagoval. Mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková vzkázala, že společnosti nepřísluší výrok soudu komentovat. „Jsme však připraveni na dotaz uvést konkrétní data přípravy a realizace konkrétních staveb,“ dodala.

Přes most přes Svratku v Brně nesmí jezdit vlaky, narušili jej stavbaři

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám