Článek
K tragické nehodě došlo 21. ledna 2024 po půl šesté ráno. Řidič nákladního auta převážejícího nadrozměrný náklad vjel na železniční přejezd a přitom došlo k zachycení spodní části návěsu o povrch přejezdu, což mu zabránilo v další jízdě. Řidič okamžitě vystoupil z auta a pokoušel se návěs nadzvednout pomocí hydrauliky, ovšem krátce poté se spustily závory, takže z přejezdu nestihl odjet. Při nehodě zemřel strojvůdce, bylo zraněno 17 lidí a na vlaku, kamionu a přejezdu vznikla škoda za desítky milionů korun.
Řidič kamionu od počátku policii tvrdil, že nic neporušil, protože v místě nebylo žádné omezující dopravní značení. Jeho obhajobu posilovaly i informace, podle kterých se už v minulosti řešilo, že přejezd není bezpečný vzhledem ke svému profilu, protože se nachází na vrcholu kopečka. Řidiči však přitížilo, že neměl povolení k přepravě nadrozměrného nákladu.
Policie mu po nehodě automaticky zadržela řidičský průkaz, následně o jeho odnětí se souhlasem státního zástupce rozhodl odbor dopravy městského úřadu v Bohumíně.
Řidičův advokát se proti tomuto verdiktu odvolal ke krajskému úřadu Moravskoslezského kraje. Ten dal zpočátku zapravdu první instanci a řidičovo odvolání smetl ze stolu.
Jenže řidič následně podal na Moravskoslezský kraj žalobu u Krajského soudu v Ostravě. A uspěl. Krajský soud rozhodl o tom, že Moravskoslezský kraj má řízení o odebrání řidičského průkazu zastavit. Své rozhodnutí opíral o skutečnost, že ze spisu není jasné, čeho se měl řidič dopustit, zejména kvůli tomu, že v místě nebylo dopravní značení, které by průjezd nadrozměrných vozidel zakazovalo. Přihlédl i k tomu, že nehoda vedla k plošným kontrolám všech přejezdů v Česku a zřejmě i k prognóze, že celá záležitost se bude soudit několik let s nejistým výsledkem a může nakonec vést i ke zproštění řidiče.
„Krajský úřad Moravskoslezského kraje zastavil 8. října 2024 řízení o zadržení řidičského oprávnění, a to na základě rozhodnutí Krajského soudu v Ostravě,“ potvrdila mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová důvod, proč byl šoférovi řidičák vrácen.
Moravskoslezský kraj však podal proti pravomocnému rozsudku ostravského krajského soudu kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, který jí vyhověl a Krajskému soudu v Ostravě později nařídil, aby své rozhodnutí změnil. To se stalo letos 11. června, jenže mezitím už měl šofér svůj řidičský průkaz vrácený a nové rozhodnutí soudu tak již není vykonatelné.
Aktuálně není žádná cesta, jak šoférovi řidičský průkaz znovu odebrat. „Součástí kasační stížnosti Moravskoslezského kraje nebyla žádost o odkladný účinek,“ vysvětlil mluvčí krajského soudu Igor Krajdl důvody, proč řidičák nelze znovu odebrat.
Čeká se na závěr Drážní inspekce
Kauza nehody je stále ještě v přípravném řízení kvůli pokračujícímu šetření Drážní inspekce. Její závěrečná zpráva je přitom zásadní pro rozhodnutí, zda půjde řidič, jeho nadřízený i dopravní firma před soud, jak vyplývá z aktuálního stavu vyšetřování, anebo je celá věc daleko složitější a podíl na nehodě má špatná konstrukce přejezdu.
„Aktuálně čekáme už jen na závěrečnou zprávu Drážní inspekce. Pak bude rozhodnuto o dalším postupu,“ řekl náměstek karvinské okresní státní zástupkyně Jiří Margieta.
Informaci, že šoférovi byl vrácen řidičák kvůli chybnému rozhodnutí ostravského krajského soudu, nechtěl komentovat s tím, že hned po nehodě sice vydal souhlas s odebráním řidičského průkazu, co se ale děje pak, už není jeho starost.
„Tato věc nás z pohledu trestního řízení ani nezajímá, je to záležitost správních orgánů,“ dodal Margieta.
Jak uvedl mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera, závěrečná zpráva o nehodě bude k dispozici v průběhu ledna. Zpráva podle něj přinese velmi podrobnou odpověď na otázky k příčinám, proč náklad na přejezdu uvízl. „Samotné vjetí auta na přejezd je poměrně jednoduchá věc, tam už není co zjišťovat. Daleko složitějším úkolem bylo vyhodnocení profilu vozovky v místě přejezdu. Proto naše šetření tak dlouho trvá,“ řekl.
„Smyslem našeho šetření je zjistit, proč k nehodě došlo. I proto, aby se to nemohlo stát znovu. Takže v závěrečné zprávě je navrhováno hned několik bezpečnostních doporučení,“ uvedl Kučera. Jaká doporučení to jsou, ale nechtěl komentovat s tím, že zpráva bude publikována až v lednu.
Následky srážky vlaku s kamionem v Dolní Lutyni na Karvinsku