Hlavní obsah

Na kolejích v loňském roce zemřelo 249 lidí. O 43 více než předloni

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nehodovost na drahách v Česku se loni v meziročním srovnání zvýšila. Na železnici, v metru a na lanových, trolejbusových i tramvajových drahách zemřelo v minulém roce 249 lidí, tedy o 43 více než o rok dříve. Počet mimořádných událostí na drahách vzrostl o více než 16 procent na 4474. Vyplývá to z údajů, které ve středu zveřejnila Drážní inspekce.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

Loňský počet událostí na drahách se podle ní přiblížil stavu z let 2017 až 2019 a počet mrtvých byl obdobný jako v letech 2019 a 2020.

Největší vliv na počty usmrcených mají podle inspekce každoročně srážky vlaku s člověkem. „Více než čtyři pětiny usmrcených jsou lidé, kteří v rozporu se zákonem vstoupili do kolejí, kde je usmrtil přijíždějící vlak,“ uvedl v tiskové zprávě mluvčí inspekce Martin Drápal. Doplnil, že loni střetů vlaku s člověkem meziročně přibylo o 26 procent na 270. V souvislosti s tím se zvýšil počet usmrcených při těchto nehodách. Inspekce jich eviduje 200, o téměř 23 procent více než v roce 2021.

Nejvíce mimořádných událostí se stalo na tramvajových, trolejbusových a lanových drahách a v metru. Bylo jich 3214, což je téměř o pětinu více než v předchozím roce. Zemřelo při nich devět lidí, o jednoho více než v roce 2021. Na železnici se počet nehod meziročně zvýšil o deset procent na 1260 a počet mrtvých o 21 procent na 240.

Smrtelná nehoda uzavřela železniční trať v Havířově

Krimi

Podle Drápala se stalo meziročně více také nehod na železničních přejezdech. Inspekce jich v roce 2022 evidovala 166, zatímco předloni 160. „Ačkoliv nárůst počtu mimořádných událostí byl o necelá čtyři procenta, tak celkový počet usmrcených při mimořádných událostech na železničních přejezdech vzrostl o téměř 28 procent na 37. Ještě více se pak zvýšil počet zraněných, a to o téměř 32 procent,“ uvedl mluvčí.

Současně zmínil pokračující nárůst počtu nedovolených jízd drážních vozidel za návěstidlo zakazující jízdu, v porovnání s předchozím rokem ale nebyly tyto události tak tragické. Zatímco v roce 2021 při nich zemřeli čtyři lidé a 60 jich bylo zraněno, loni zemřel jeden člověk a devět lidí bylo zraněno. Podle Drápala na základě zjištění inspekce za většinou případů, kdy vlak projede návěstidlo se zákazem jízdy, stojí pochybení nebo omyl strojvedoucího.

Jednou z největších vlakových nehod byla loni srážka pendolina s lokomotivou v Bohumíně na Karvinsku 27. června, kterou nepřežil strojvedoucí a zraněno bylo pět lidí. Drážní inspekce po kolizi předběžně připustila, že pendolino projelo kolem návěstidla zakazujícího jízdu. Během vyšetřování nehody se následně podle policie zjistilo, že strojvedoucí byl pod vlivem alkoholu. Škoda se po nehodě odhadovala na desítky milionů korun, podle televize Prima se vyšplhala na zhruba 200 milionů korun.

Pendolino se v Bohumíně srazilo s lokomotivou

Krimi

Reklama

Výběr článků

Načítám