Článek
„Jednalo se o úrazy hlavy a otřesy mozku, ve čtyřech případech končetin, a u třech zraněných šlo o poraněný hrudník,“ nastínil mluvčí záchranářů Lukáš Humpl s tím, že ve třech případech byli jezdci v přímém ohrožení života. „Došlo u nich k poruše vědomí a poranění mozku, v jednom případě k poranění páteře,“ upozornil.
Do bikeparku byli záchranáři mezi 30. červnem a 6. červencem voláni v podstatě každodenně, v pondělí a ve středu dokonce třikrát. Podle Humpla je důvod zranění jasný. Přeceňování vlastních sil i schopností a nekvalitní ochrana ze strany návštěvníků bikeparku.
S tím souhlasí i vedoucí areálu Aleš Handzel. „Lidem schází sebereflexe, respekt k trailům mizí, lidi přeceňují své síly a pouští se do věcí, na které nemají,“ poukázal.
Připomněl v té souvislosti například muže, který se před pár dny zranil na červeném trailu, jenž patří mezi těžší a je určen tzv. pro experty. „Měl obyčejné kolo, které se na takové traily vůbec nehodí, a na hlavě jen cyklistickou helmu určenou na projížďky po cyklostezkách,“ kroutí Handzel hlavou nad hloupostí některých návštěvníků.
Právě bezpečnost řada z nich podceňuje. „Přitom ochranné pomůcky jako integrální helma, chrániče páteře a hrudníku a veškeré chrániče kloubů, jsou nutností,“ připomněl vedoucí areálu, který disponuje devíti traily o celkové délce přes 17 kilometrů.
„Možná za to mohou i ty vysoké teploty. Od začátku sezony v dubnu jsme nic podobného nezažili. Začalo to až nyní,“ poznamenal Handzel, který u většiny ze 12 zraněných z minulého týdne byl, a jak sám řekl, příčiny havárií byly různé.

Ani dětem se zranění na trailech nevyhýbají. V Kopřivné jich záchranáři ošetřili jen v minulém týdnu sedm.
„Padalo se vždycky, ale ne že by se v jednom týdnu toho tolik stalo. A to ještě na tratích, co tady máme léta,“ zmínil vedoucí bikeparku, který vidí možnou spojitost také mezi nárůstem zranění a přibývajícím počtem bikerů. Jezdců je totiž najednou na svazích a tratích mnohem více než před lety, což má za následek, že někteří nedodržují bezpečný odstup od ostatních.
„My toho moc víc už dělat pro bezpečnost návštěvníků nemůžeme. Děláme osvětu, vštěpujeme zásady bezpečnosti už do dětí na táborech, upozorňujeme na ni i v návštěvnickém řádu. Těch, co si ho ale přečtou, není moc,“ přiznal Handzel.
Nabádá, aby si lidé nejprve vše vyzkoušeli mimo trasy a vydali se na ně, až jsi jsou jistí, že je zvládnou. „Není to běžná jízda na kole,“ varoval.
Cyklistů, kteří si při pádu nejčastěji poraní hlavu, páteř, hrudník, ruce či nohy, v posledních letech mírně přibývá. „Čím dál častěji se bohužel setkáváme se závažnými úrazy hlavy a páteře. Hlavním rizikovým faktorem pro vážné úrazy je nepoužívání cyklistické přilby,“ připojil Michal Bijok, vrchní sestra Oddělení centrálního příjmu Fakultní nemocnice Ostrava.
Dalším faktorem vedoucím k těžkým zraněním je podle něj nepřiměřená rychlost, kdy s rozvojem elektrokol jsou cyklisté schopni dosáhnout rychlostí podobným motocyklu, a také jízda na kole pod vlivem alkoholu nebo omamných látek. „Přestože u nás platí pro cyklisty nulová tolerance alkoholu, je alkohol zjištěn u každého čtvrtého cyklisty,“ nastínil.