Hlavní obsah

Nečekaný důsledek koronaviru: Britové jsou otevřenější k elektromobilům

Zlepšení stavu ovzduší v důsledku koronavirové krize přimělo téměř polovinu dotázaných Britů v dohledné době plánovat pořízení elektromobilu. Na globálních emisích má nicméně doprava podíl méně než čtvrtinový.

Foto: Mercedes-Benz

Nabíjení elektromobilu (Ilustrační foto Mercedesu EQC 400 4Matic)

Článek

Koronavirová pandemie má nesmírné množství negativních dopadů - pociťuje ji téměř každé odvětví ekonomiky. Po jejím konci ale lze na některých místech očekávat zlepšení prodejů oproti obdobím před touto zdravotnickou krizí. Podle britské výzkumné společnosti Venson Automotive Solutions to budou ti, u koho by to jeden nečekal - výrobci elektromobilů.

Podle studie, provedené na britském trhu, 45 % dotázaných potvrdilo, že zásadní zlepšení čistoty ovzduší od začátku pandemie je přimělo přehodnotit plány na pořízení elektromobilu.

Devatenáct procent z nich uvedlo, že jejich příští soukromý či firemní vůz bude elektromobil, a zbylých 26 % se vyjádřilo, že něco takového plánuje do pěti let. Dalších 17 % sdělilo, že zlepšení kvality ovzduší jen potvrdilo jejich rozhodnutí pořídit si elektromobil.

Elektrická auta jsou široce nahlížena jako „čistší” alternativa osobní dopravy. Přinejmenším z hlediska emisí CO2 ovšem jiné studie říkají, že v rámci celého životního cyklu automobilu od těžby surovin pro výrobu přes provoz až po recyklaci vraku jsou tyto emise srovnatelné s konvenčním autem.

Exkluzivně: Jak se jezdí v prototypu Mazdy MX-30

AutoMoto

Toto vyplývá z loňského výzkumu automobilky Mazda, jehož výsledky ukázala při prezentaci prototypu svého elektromobilu MX-30. Ten bude mít se svou 35,5kWh baterií srovnatelné emise CO2 při průměrném energetickém mixu EU jako konvenční Mazda 3. Větší baterie by znamenala horší výsledek pro elektromobil.

Že je bezemisní provoz elektromobilu iluzí, dokazuje také nedávný výzkum, který se zaměřil na pevné částice emitované při otěru pneumatik o vozovku a brzdových destiček o kotouče. Tyto tzv. NEE, Non-Exhaust Emissions, tedy emise mimo výfuk, jsou podle nedávné studie společnosti Emissions Analytics zásadním zdrojem znečištění ovzduší. A elektromobily, které jsou těžší než normální auta, kladou na pneumatiky větší nároky.

Pneumatiky podle studie znečišťují ovzduší nesrovnatelně víc než spalovací motory

AutoMoto

A v neposlední řadě na současném zlepšení kvality ovzduší nemá podíl jen snížení provozu vozidel se spalovacími motory na silnicích, nýbrž i zásadní utlumení průmyslové činnosti v podstatě na celém světě. To připustila i Alison Bellová ze společnosti Venson, když uvedla, že doprava stojí za 23 % globálních emisí.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám