Článek
Nejpoužívanějším stavebním materiálem je beton. Velké stavební projekty se bez betonu neobejdou. Beton se vyrábí na betonárnách, které by měly být co nejblíže místu stavby, aby při dopravě z betonárny na stavbu nedošlo k předčasnému zatvrdnutí betonu v autodomíchávači.

Betonárna Libeň s lodní dopravou kameniva a podzemním kolektorem
Z toho důvodu vznikly v minulosti 2 betonárny v centru města – betonárna Rohanský ostrov a betonárna Libeň. Navíc umístění těchto provozoven u břehu řeky Vltavy není náhodné. Stejně jako v mnoha zahraničních metropolích se i na tyto provozovny vozí kamenivo, hlavní složka betonu, po řece loděmi. Jedna nákladní loď nahradí v zásobování 33 kamionů. Díky promyšlenému umístění se v Praze ročně ušetří přes 10 tisíc jízd těžkých nákladních aut.
Zásobování průmyslových podniků lodní dopravou je v Praze ojedinělé, jiné využití pravidelné nákladní lodní dopravy v hlavním městě již neexistuje. Po Vltavě se tak přepravuje desetkrát méně surovin než v podobně velkém Bruselu a mnohonásobně méně než v rozsáhlejší Paříži.
V Paříži, na březích řeky Seiny, je umístěno devět betonáren a jedenáct nakládacích míst pro lodní odvoz odpadů a suti. Bruselem vede kanál Charleroi, kterým se ročně přepraví až 3 miliony tun materiálu. Podobný propracovaný způsob zásobování by si zasloužila i Praha.

Intenzivní výstavba v Praze spotřebuje miliony tun stavebního materiálu (stavba Masaryk Centre)
Betonárny Rohanský ostrov a Libeň lodě využívají už mnoho let. Díky jejich přímému napojení na řeku byly všechny etapy metra, silniční tunely a železniční koridory postaveny s minimálním dopadem na pražskou dopravu. Praze tyto provozy ušetřily už přes 250 tisíc jízd nákladních kamionů. V tuto chvíli zaváží betonem mnoho právě realizovaných zakázek, např. stavbu Masaryk Centre, novou budovu Nejvyššího kontrolního úřadu, bytové domy Nová Pergamenka, Palmovka a Vackov, či rekonstrukci železničního koridoru Hostivař – Hlavní nádraží, to jsou další ušetřené tisíce jízd nákladních kamionů.

Porovnání lodní a nákladní dopravy kameniva na betonárny v centru města a na jeho okraji.
Lodní doprava po řekách do středů měst je jednoznačně správnou cestou pro budoucnost. Doprava kameniva je tak jen začátek. Vltava je budoucnost pražské nákladní přepravy.

Betonárna v centru Paříže s lodní dopravou kameniva, v sousedství obytných domů