Článek
Více než patnáct tisíc klientů, kteří používají platební bránu, oslovila společnost Comgate s žádostí o účast ve velkém předvánočním průzkumu e-commerce. Z odpovědí je znát, jaké problémy v současné době nejvíce tíží provozovatele internetových obchodů, vyčíst z nich lze i plány a očekávání českých a slovenských e-shopů směrem k vánoční sezoně a roku 2023.
„Všechny reakce v průzkumu jsme roztřídili podle segmentů podnikání, je z nich tedy zřejmé, ve které oblasti se jaký trend projevuje nejvýrazněji,“ upozorňuje ředitel Comgate Jakub Ouhrabka.
Ze získaných dat vyplývá, že dominantním problémem, se kterým se potýkají provozovatelé e-shopů, je zvyšování cen na straně dodavatelů. Zaznamenalo ho 82 % respondentů předvánočního průzkumu. Zároveň to je hlavní důvod pro to, že se některé obchody samy nevyhnou zdražování. K tomuto kroku v posledních šesti měsících sáhla drtivá většina obchodníků, nejčastěji (37,4 %) zvyšovali ceny o 5–10 %. Jen necelá pětina během posledního půl roku nezdražila. Projevuje se také zvyšování nákladů na dopravu a energie. „Zvýšené ceny energií a obalových materiálů se promítají hlavně do logistiky e-shopů. Sklady jsou vytápěné, stroje v nich fungují na elektřinu…,“ vypočítává Ouhrabka, kde pociťují obchodníci dopady současné situace.

Graf z průzkumu – obtíže u dodavatelů
Nejistota se promítá i do chování spotřebitelů. U nich více než polovina (57 %) e-shopařů zaznamenala, že častěji volí levnější varianty zboží, třetina (33,8 %) si všimla, že lidé déle vybírají a váhají, než se pro nákup rozhodnou. „Lidé se rozmýšlejí především u objednávek jídla z restaurací, v segmentech elektroniky, potřeb pro domácnost a potravin,“ upozorňuje Ouhrabka.
Všechny tyto skutečnosti se nejspíš promítnou v dalším zdražování – obchodníci, kteří se chystají zvyšovat ceny ještě před Vánoci, mají mírnou nadpoloviční převahu nad těmi, kteří úpravu cenovek neplánují, případně by chtěli zlevňovat. Vánoční sezonu jako takovou však vidí spíše optimisticky – 61 % obchodníků čeká, že bude stejná (39,2 %) jako loňská, nebo dokonce lepší (21,8 %). „Potěšilo nás, že přes nelehkou situaci nepropadají obchodníci žádné přehnané skepsi a věří, že Vánoce proběhnou podobně jako v normálních dobách,“ usmívá se Ouhrabka.

Graf z průzkumu – očekávání od vánoční sezony
Ani z nadcházejícího roku nemají obchodníci velké obavy. Víc než polovina provozovatelů e-shopů (57 %) očekává, že prožije letopočet 2023 podobný tomu probíhajícímu, 18 % obchodníků si myslí, že příští rok bude lepší. Na významný pokles tržeb se připravuje 16 % e-shopařů, 4 % jich plánuje činnost obchodu ukončit. „Jsou i tací, kteří odpověděli, že chystají buď expanzi do zahraničí, nebo do jiného segmentu,“ podotýká ředitel Comgate. „Vidím to jako signál, že e-shopaři věří ve stabilizaci situace ať už na poli cen energií nebo v náladě mezi zákazníky. Celý trh e-commerce prožil kvůli covidu a dalším zmíněným věcem několik turbulentních let, ustálení by mu prospělo,“ dodává.
Jakub Ouhrabka působí ve společnosti Comgate od roku 2000, kdy začínal jako vedoucí vývoje informačních systémů. Od roku 2017 je ředitelem společnosti. Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy.
Více o Comgate
Comgate je ryze česká společnost, která poskytuje platební služby – platební brány pro e-shopy a platební terminály do prodejen. Platební brána Comgate se profiluje jako vysoce výkonná brána s nejširším spektrem platebních metod a zároveň nejnižší cenou pro e-shopy. Transparentnost je základem firemní kultury Comgate – ceny služeb, sazebník, smluvní i technická dokumentace služby jsou veřejně dostupné na webu. Brána Comgate prošla v květnu 2022 významnou inovací uživatelského rozhraní, díky tomu dále vylepšila úspěšnost dokončených plateb.