Hlavní obsah

Škola ve Washingtonu bude studentům platit za docházku

4:52
4:52

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Střední škola v hlavním městě USA chce v novém školním roce začít náhodně vybraným studentům dávat peníze. Mělo by to zlepšit účast ve vyučování, která je v celém Washingtonu D.C. podle tamějších kritérií dost slabá.

Foto: DPphoto, Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Střední škola Digital Pioneers Academy z Washingtonu D.C. má problém s docházkou studentů do vyučování. Po vzoru dřívějších experimentů na jiných školách se tak snaží studenty motivovat nějakým alternativním způsobem, v tomto případě týdenním vyplácením peněz, a to bez jakýchkoliv podmínek.

Do programu určeného pro maturanty se přihlásilo přes 70 zájemců a z nich vedení školy vybere 40, kteří budou každý týden dostávat 50 dolarů (lehce přes tisíc korun). Nebudou přitom muset splnit vůbec nic, vyplácení tedy není podmíněno například pravidelnou docházkou nebo prospěchem.

Jde o další pokus, jak v hlavním městě Spojených států dostat studenty do lavic. Podle webu The Washington Post spadá až čtyřicet procent tamějších středoškoláků do kategorie se zhruba třemi zameškanými týdny za školní rok, a to ať už omluveně, či neomluveně. Školy se tak snaží o různé motivační programy, jako je například rozdávání poukázek na přepravu Uber, dárkových kuponů či pořádání školních plesů nebo pizza party.

V případě Digital Pioneers Academy měla podle dostupných údajů více než polovina studentů v loňském školním roce více než deset zameškaných dnů, a to opet bez ohledu na omluvenky. „Studenti by se tak mohli naučit dělat lepší rozhodnutí. Doufáme v pozitivní dopad na jejich životy a studium,“ slibuje si od vyplácení peněz zakladatelka a ředitelka školy Mashea Ashtonová.

Tento záměr však má podstatně hlubší myšlenku, než jen pouhé „rozdávání peněz zadarmo“. Digital Pioneers Academy je totiž veřejnou školou, což v tomto případě znamená, že většina studentů pochází z nízkopříjmových rodin. A předchozí experimenty na tomto poli již ukázaly, že pokud mají studenti zabezpečeny základní potřeby, jejich docházka se zlepší. I když podle zatím dostupných dat jen velmi mírně.

Mírné zlepšení

Ashtonová poukazuje na program, jenž v letech 2022 až 2024 probíhal na třech středních školách v New Orleans a Indianapolisu. V něm 170 teenagerů dostávalo po dobu čtyřiceti týdnů rovněž 50 dolarů týdně, zatímco ve druhé skupině bylo 210 studentů, kteří každý týden dostávali dárkové poukazy do online tržiště Amazon v hodnotě 10 dolarů.

Ukázalo se, že studenti, kteří dostávali 50 dolarů, strávili za semestr ve škole v průměru o 1,23 dne více času než druhá skupina. To se na první pohled může zdát až jako fiasko, ale pro americké pedagogy to není zanedbatelný rozdíl. Za celý školní rok je to totiž zhruba dvacet vyučovacích hodin.

„Tento údaj není kdovíco světoborného, je to nízké číslo, ale na systémové úrovni je přínosem každý den, který studenti stráví ve škole,“ zhodnotila výsledek Talia Livnehová, ředitelka programů v nadaci Rooted School Foundation, která experiment prováděla.

Investice do osobního rozvoje

Důležitějším zjištěním než pár hodin ve třídě navíc však bylo, že studenti část peněz nezřídka použili na základní potřeby, jako je jídlo, ale něco také použili na svůj vlastní rozvoj. Utratili je například za přípravné lekce před testy, zápisy dalších kurzů, získání řidičského oprávnění a další podobné záležitosti, které jim nějakým způsobem zvyšují „kvalifikaci“.

Podobně hovoří i Myron Long, zakladatel a výkonný ředitel další washingtonské školy Social Justice School. Tam rodinám vybraných studentů v po čtvrt roku platili 800 dolarů měsíčně (necelých 17 tisíc korun) a výsledkem byla nejen o něco lepší docházka, ale dokonce i zlepšené výsledky v matematice.

Jedna rodina si z těchto peněz například koupila auto, jiná pračku a sušičku. „V mnoha případech rodiče uváděli, že je ty peníze zkrátka zbavily stresu,“ shrnul Myron Long výsledky. A bez každodenních existenčních starostí je pak zkrátka „čas i na školu“.

Návrh na plošné zavedení

Nápadem na finanční podporu studentů se tak bude dokonce zabývat i radnice Washingtonu D.C. Člen městské rady Zachary Parker totiž přišel s návrhem, že by se tak v budoucnu mohlo dít celoplošně. Argumentuje tím, že od teenagerů stále častěji slyší, že mají málo peněz a hledají nějakou práci, aby pomohli svým rodinám.

Parker je pak přesvědčen, že by vyšší účast mladých lidí ve výuce měla jít ruku v ruce se snižováním kriminality v celém městě. Město by tak podle něj mělo prozkoumat všechny možnosti, jak docházku na tamějších školách zlepšit.

Výběr článků

Načítám