Hlavní obsah

Poslední jízda lokomotivy Ringhoffer č. 2

Kristýna Léblová, Novinky, Kristýna Léblová, az

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jaroměř

Lokomotivu Ringhoffer č. 2 z roku 1916 si spolek železniční muzeum Výtopna Jaroměř hýčkal od roku 1994. Teď se s ní ale musí rozloučit. Lokomotiva se 29. dubna přesouvá do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Na její poslední jízdu se podívejte v reportáži.

Jaroměř se po 27 letech loučí s lokomotivou Ringhoffer č. 2. Dostane ji Národní technické muzeumVideo: Novinky

 
Článek

V roce 1916 vyrobila Ringhofferova továrna na pražském Smíchově dvě posunovací akumulátorové lokomotivy. Jedna z nich se však nedochovala a její sestra Ringhoffer č. 2 se tak stala naprostým unikátem.

Jezdila v cihelně v Dobrušce - Pulicích. Odtud ji v roce 1994 získal spolek železniční Výtopna Jaroměř. „Lokomotiva byla od roku 1916 v průmyslovém provozu a zachovala se tak, že dřevěná skříň byla poměrně násilně poškozená, chyběly baterie a elektromotor byl poničen nějakým zkratem,“ vzpomíná předseda spolku Bohuslav Škoda. „Provedli jsme na ní docela nákladnou opravu,“ dodává.

Podívejte se na okružní jízdu parní lokomotivou z roku 1917

Domácí

Lokomotivu rozebrali na úplně základní části kovového rámu. Vše ostatní se repasovalo a vyrobilo nové. „Náš spolek to stálo skoro milion korun,“ uvádí Škoda s tím, že sponzorsky pomohla dílna, která dodávala díly.

Poté, co prošla generálkou, stal se z lokomotivy Ringhoffer č. 2 exponát. Návštěvníkům železničního muzea v Jaroměři sloužila jako příklad provozu historických lokomotiv dvacet sedm let.

Nyní se Jaroměř s lokomotivou musí rozloučit. Spolku totiž oficiálně nepatří a původní vlastník se rozhodl ji darovat jinam. „Lokomotiva patřila společnosti Čepro, která se jí chtěla zbavit a nakonec ji darovala Národnímu technickému muzeu. To už s námi žádnou smlouvu neuzavřelo, takže lokomotiva se odveze,“ vysvětluje Bohuslav Škoda. „Bylo to dvacet sedm let společného života a hodně starání. Je to smutné,“ říká.

Foto: Novinky

Celá skříň i s vnitřkem byla opravena.

Lokomotiva se 28. dubna projela naposledy před kamerou Novinek a posléze byla převezena do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově, kde bude podle Škody jen stát. Ten se obává, že tam může dojít k jejímu zničení. Neztrácí ale naději, že se lokomotiva do Jaroměře ještě vrátí.

„Potřebujeme hlavně znát podmínky Národního technického muzea, aby nám tady lokomotivu zanechalo. To se snažíme zjistit od listopadu, ale zatím jsme nedostali žádnou odpověď,“ sdělil Novinkám.

Přežila konec parní éry. Nyní ušatou lokomotivu čeká rekonstrukce za 10 milionů

Domácí

Národní technické muzeum v souvislosti s nabytím daru uvedlo, že zařadilo akumulátorovou lokomotivu do svého scénáře budoucí expozice Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea v areálu bývalého depa Masarykova nádraží v Praze mezi cca 40 nejvýznamnějších kolejových vozidel, která zde budou vystavena. To by mělo být otevřeno zhruba za sedm let.

Přestože v Jaroměři tvrdí, že s NTM není žádná řeč, to hovoří o opaku.

„Vedení NTM i po výrazných negativních zkušenostech, a to jak v osobní rovině, tak i v rovině majetkoprávních vztahů při jednáních se zástupci předmětného zapsaného spolku, je ochotno zahájit jednání o možné vzájemné spolupráci, kterou již NTM navrhovalo v roce 2014. Vedení NTM proto velmi rádo přijalo pozvání od hejtmana Královéhradeckého kraje Martina Červíčka k vzájemnému setkání Muzea, Spolku a kraje, které se uskuteční v půli května tohoto roku.“

Reklama

Výběr článků

Načítám