Hlavní obsah

Letadlo se při přistání střetlo s hejnem volavek. Z fotek mrazí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přistání letu FR1194, který minulou středu mířil do italské Boloni, zkomplikovala srážka s hejnem volavek. Pilotům se podařilo bez problémů dosednout s letadlem na zem, snímky letadla pořízené po přistání však ukazují, že vůbec nešlo o snadnou záležitost. Upozorňujeme, že fotografie nejsou pro citlivé povahy.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Boeing 737-800 patřící společnosti Malta Air (operující pod Ryan Air) mířil z londýnského Stanstedu na boloňské letiště. Volavky během přistání zasáhly čumák letadla, okna pilotní kabiny, obě křídla a pravý motor.

V něm došlo k takzvané pumpáži. Během ní dojde k narušení práce dynamického kompresoru odtržením vzduchových proudnic od lopatek. Vzduch nepostupuje k výstupu a místo toho se pouze protáčí v motoru. Jeho teplota roste a dochází k zášlehu. Po chvíli tlak klesá, proudnice opět přilehnou k lopatkám, ovšem tím opět zvyšují tlak a vše se cyklicky opakuje.

Piloti pak musí reagovat snížením výkonu motoru nebo jeho vypnutím, aby nedošlo k jeho úplné destrukci.

Zášlehy pravého motoru zachytilo video, které nyní koluje na sociálních sítích. Ještě větší ohlas však na nich vyvolaly fotografie letounu po přistání, které ukazují masakr ptáků, kteří se letu připletli do cesty. Okno v pilotní kabině bylo zcela pokryto pozůstatky volavek.

Ke srážkám dochází často

Srážka s ptákem (takzvané bird strikes, v případě, že je pták nasát do motoru, bird ingestions) je častou leteckou nehodou, která může mít i velmi vážné následky. K těm ale dochází zřídka. Celosvětově se evidují desítky tisíc srážek ročně, ke smrtelné nehodě v důsledku srážky s ptákem však dochází zhruba jednou za miliardu letových hodin.

V New Yorku musel nouzově přistát airbus. Pták mu promáčkl čumák

Zahraniční

Většina srážek s ptákem (okolo 65 procent) nezpůsobí letadlu téměř žádnou škodu. Naopak, pro ptáky jsou v drtivé většině tyto srážky logicky fatální.

Většinou ke srážce dochází při vzletu či přistání, neboť většina ptáků se pohybuje do výšky 150 metrů. Evidovány však byly i srážky v letových hladinách kolem 10 kilometrů (těchto výšek dokáže dosáhnout kondor andský).

Reklama

Výběr článků

Načítám