Hlavní obsah

Lanovka vyvezla na hřeben Orlických hor devět tun piva

Orlické Záhoří

Celkem 150 sudů piva naložili ve čtvrtek dopoledne vlekaři z Orlického Záhoří v Orlických horách na sedačky zdejší lanovky, aby vyzkoušeli její připravenost na zimu. Lanovka zde byla otevřena teprve před půldruhým rokem. První lyžaři by se tu měli letos vyvézt na vrcholek sjezdovky nejpozději víkend před Vánocemi. Provozovatelé ale věří, že bude sněhu dostatek, aby sezona odstartovala dříve.

Video: Ludmila Žlábková, Novinky

Článek

Dolní napínací stanice leží ve výšce 741 metrů nad mořem, horní poháněcí stanice je 1020 metrů. Pasažéři urazí jedním směrem během pěti minut 1439 metrů za 5 minut. Lanovka má celkem šestaosmdesát vozů a za hodinu přepraví až 1900 osob.

Zátěžový test se dělá primárně kvůli ověření komplexního zatížení lanovky. Měří se rychlost zabrzdění v různých situacích, ve stanicích i na dráze s maximálním zatížením sedaček.

„Porovnáváme výsledky s obdobnou zkouškou v loňském roce a dopadli jsme velice dobře. Jedna brzda dopadla úplně identicky, u ostatních je povolený rozdíl do 10 procent,“ prozradil výsledky čtvrteční zkoušky náčelník lanové dráhy Kryštof Vlček a zároveň ujistil, že sudy jsou opravdu plné piva. Na každé sedačce jich bylo vyrovnáno pět, což je lehce přes 320 kilogramů tekuté váhy.

„Jsme rádi za spolupráci s humpoleckým pivovarem, že nám vyšli vstříc. Každopádně jsme s nimi domluveni, že budeme tento test dělat před každou sezonou,“ slíbil Vlček.

Více lidí využívá lanovku v zimě

Zátěžovou zkoušku bedlivě sledoval i starosta Orlického Záhoří Vojtěch Špinler (bezp.). „Vezměte si, že máte čtyři sta lidí na laně v deseti metrech výšky. Je lepší mít jistotu, že je lanovka v naprosto dobrém technickém stavu,“ řekl starosta Špinler, podle něhož podobné zařízení v této části Orlických hor dlouho chybělo.

„Bylo potřeba, aby lidi vyvezlo z místa, kde je možné zaparkovat, upozorňuji, že zdarma, až na hřeben Orlických hor. A to nejen v zimě běžkaře a sjezdaře, ale i v létě cyklisty a pěší. Letní provoz byl letos poprvé a vypadá to, že to bude dobré. Samozřejmě, že zimní sezona je vytíženější,“ dodal Vojtěch Špinler.

V Záhoří nyní čekají na první kontinuálnější mrazy, aby bylo možné začít zasněžovat. „Loni jsme začali 21. prosince, letos bychom rádi začali dřív,“ dodal Vlček s tím, že největší novinkou by letos mělo být zavedení zvýhodněných rodinných skipasů a vybudování několika překážek pro snowboard či skicrossaře.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Na každou sedačku se vešlo pět sudů.

Provozovatelem areálu je společnost Skiareál Orlické Záhoří, ve které má obec podíl pětatřicet procent, o zbytek se dělí soukromé firmy. Celkové náklady včetně pořízení repasované lanovky, elektroinstalace, zasněžování a dalších věcí byly asi 155 milionů korun. Sjezdovka má rozlohu asi šest hektarů a délku zhruba 1650 metrů. Vznikla na bývalých polích a loukách, jež byly v 50. letech zalesněny a s kácením se začalo v roce 2019. Myšlenka vybudovat v těchto místech lyžařské středisko je asi dvacet let stará a její realizaci komplikovala řada překážek. Největší představovaly v letech 2020 a 2021 dopady koronavirové pandemie.

V Orlickém Záhoří se v zimě lyžuje i v menších areálech, například u horské chaty Bedřichovka a v Černé Vodě. V zimě je na místě v provozu i osvětlený běžkařský okruhem, který patří k nejdelším v Královéhradeckém kraji a je napojený na desítky kilometrů upravených běžeckých tras na hřebeni Orlických hor.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Nejprve bylo nutné sudy naložit, pak povozit a nakonec opět složit do nákladního vozu.

Výběr článků

Načítám