Článek
Dolní napínací stanice leží ve výšce 741 metrů nad mořem, horní poháněcí stanice je 1020 metrů. Pasažéři urazí jedním směrem během pěti minut 1439 metrů za 5 minut. Lanovka má celkem šestaosmdesát vozů a za hodinu přepraví až 1900 osob.
Zátěžový test se dělá primárně kvůli ověření komplexního zatížení lanovky. Měří se rychlost zabrzdění v různých situacích, ve stanicích i na dráze s maximálním zatížením sedaček.
„Porovnáváme výsledky s obdobnou zkouškou v loňském roce a dopadli jsme velice dobře. Jedna brzda dopadla úplně identicky, u ostatních je povolený rozdíl do 10 procent,“ prozradil výsledky čtvrteční zkoušky náčelník lanové dráhy Kryštof Vlček a zároveň ujistil, že sudy jsou opravdu plné piva. Na každé sedačce jich bylo vyrovnáno pět, což je lehce přes 320 kilogramů tekuté váhy.
„Jsme rádi za spolupráci s humpoleckým pivovarem, že nám vyšli vstříc. Každopádně jsme s nimi domluveni, že budeme tento test dělat před každou sezonou,“ slíbil Vlček.

Více lidí využívá lanovku v zimě
Zátěžovou zkoušku bedlivě sledoval i starosta Orlického Záhoří Vojtěch Špinler (bezp.). „Vezměte si, že máte čtyři sta lidí na laně v deseti metrech výšky. Je lepší mít jistotu, že je lanovka v naprosto dobrém technickém stavu,“ řekl starosta Špinler, podle něhož podobné zařízení v této části Orlických hor dlouho chybělo.
„Bylo potřeba, aby lidi vyvezlo z místa, kde je možné zaparkovat, upozorňuji, že zdarma, až na hřeben Orlických hor. A to nejen v zimě běžkaře a sjezdaře, ale i v létě cyklisty a pěší. Letní provoz byl letos poprvé a vypadá to, že to bude dobré. Samozřejmě, že zimní sezona je vytíženější,“ dodal Vojtěch Špinler.
V Záhoří nyní čekají na první kontinuálnější mrazy, aby bylo možné začít zasněžovat. „Loni jsme začali 21. prosince, letos bychom rádi začali dřív,“ dodal Vlček s tím, že největší novinkou by letos mělo být zavedení zvýhodněných rodinných skipasů a vybudování několika překážek pro snowboard či skicrossaře.

Na každou sedačku se vešlo pět sudů.
Provozovatelem areálu je společnost Skiareál Orlické Záhoří, ve které má obec podíl pětatřicet procent, o zbytek se dělí soukromé firmy. Celkové náklady včetně pořízení repasované lanovky, elektroinstalace, zasněžování a dalších věcí byly asi 155 milionů korun. Sjezdovka má rozlohu asi šest hektarů a délku zhruba 1650 metrů. Vznikla na bývalých polích a loukách, jež byly v 50. letech zalesněny a s kácením se začalo v roce 2019. Myšlenka vybudovat v těchto místech lyžařské středisko je asi dvacet let stará a její realizaci komplikovala řada překážek. Největší představovaly v letech 2020 a 2021 dopady koronavirové pandemie.
V Orlickém Záhoří se v zimě lyžuje i v menších areálech, například u horské chaty Bedřichovka a v Černé Vodě. V zimě je na místě v provozu i osvětlený běžkařský okruhem, který patří k nejdelším v Královéhradeckém kraji a je napojený na desítky kilometrů upravených běžeckých tras na hřebeni Orlických hor.

Nejprve bylo nutné sudy naložit, pak povozit a nakonec opět složit do nákladního vozu.

