Hlavní obsah

Přetržené lano, kvůli kterému se zřítila lisabonská lanovka, nemělo certifikaci k přepravě cestujících

Tažné lano, jehož přetržení v září způsobilo havárii lisabonské lanovky, při které zemřelo šestnáct lidí, nebylo certifikováno k přepravě cestujících. Uvádí to předběžná zpráva z vyšetřování havárie. Ta poukázala i na chyby při údržbě lanovky.

Foto: Profimedia.cz

Lanovka Gloria po havárii

Článek

Zářijovou havárii vyšetřuje portugalský Úřad pro vyšetřování leteckých a drážních havárií (GPIAAF). Ačkoliv předběžná zpráva úřadu kritizuje použití necertifikovaného tažného lana, uvádí též, že stále není možné s jistotou říct, že se jedná o jedinou příčinu havárie, protože ve hře byly i další faktory. Finální zprávu by měli vyšetřovatelé vydat příští rok v září, informuje agentura Reuters.

Gloria, otevřená v roce 1885, je jednou ze tří starých lanovek, které spravuje městský dopravní podnik Carris. Ten provoz lanovek po havárii přerušil. Ročně Gloria přepravila přibližně 3 miliony cestujících.

Předběžná zpráva GPIAAF svaluje značnou část viny právě na Carris. Tento podnik podle vyšetřovatelů už roky řádně nepřizpůsobil procedury údržby a jeho kontrolní mechanismy „nebyly dostatečné nebo adekvátní k prevenci a odhalení podobných selhání“.

Přímo k použití necertifikovaného tažného lana vyšetřovatelé ve zprávě uvedli, že „použití lan, která nesplňovala specifikace a omezení užití, bylo důsledkem několika nahromaděných selhání v procesu jejich nákupu, přijetí a nasazení podnikem Carris“.

Dopravní podnik údržbu lanovky už v roce 2007 outsourcoval. Sám tedy nebyl schopný garantovat, že její řádná údržba skutečně proběhla tak, jak tvrdí dokumentace. „Máme důkazy, že údržba zaznamenaná jako dokončená ne vždy odpovídala údržbě skutečně provedené,“ stojí ve zprávě GPIAAF.

Výběr článků

Načítám