Evoluci lidstva pomohla exploze supernovy

WASHINGTON

Exploze supernovy před třemi milióny let napomohla podle spekulací německých vědců vyvinutí člověka. Změnila prý totiž podnebí na Zemi ve chvíli, kdy první předci sestoupili ze stromů a naučili se chodit vzpřímeně.

Foto: Jiří Smutný

Infocentrum na Staré radnici

Stopy po explozi v podobě vrstvy vzácného izotopu železa objevili američtí vědci 4800 metrů pod hladinou Tichého oceánu. Izotop železa s atomovým číslem šedesát je na Zemi vzácný a odborníci si myslí, že mohl přijít jedině z výbuchu supernovy.

Supernovy jsou hvězdy, které spalují vodík a mění ho v jaderné fúzi na stále těžší prvky až do vytvoření železa. To je konečným produktem jaderné fúze. Hvězda se poté zhroutí a energie, která přitom vznikne, vede k mohutné explozi, při níž vyvrhne do kosmického prostoru většinu své hmoty a vyšle intenzívní kosmické záření. Výbuch, který postihl Zemi, nastal prý před 2,8 miliónu let.

Sestup ze stromů

Na základě objevu vzácného izotopu železa americkými vědci německý odborník Günther Korschinek a jeho kolegové z Technické univerzity v Mnichově dospěli k závěru, že na Zemi dopadaly mikroskopické trosky supernovy, ale především záření.

To působilo přinejmenším 300 000 let a ohřálo pozemský povrch natolik, že došlo k podnebním změnám. Tyto změny vedly k odlesnění Afriky, což pro lidské předky znamenalo nutnost sestoupit z korun stromů do rodící se savany.