Hlavní obsah

Ekologičtí aktivisté tráví karanténu připoutaní ke stromům určeným k pokácení

Novinky, pal

Vláda Britům nařídila, aby zůstali doma. Ale protestující proti výstavbě vlakového koridoru HS2 jako místo své izolace zvolili kemp pod korunami ohrožených prastarých stromů, které mají budování vysokorychlostního spojení padnout za oběť.

Foto: ČTK/AP

Vysokorychlostní trať spojující Londýn se severem Anglie a Skotskem by měla být hotová v roce 2033 (Ilustrační foto)

Článek

Kampaň proti plánované trase HS2, která spojí Londýn s Birminghamem a povede dál na sever do Manchesteru a Leedsu, začala dávno předtím, než se koronavirus objevil v Evropě. První protesty přišly hned po definitivním schválení tratě v létě roku 2017. Na začátku ledna začala britská policie vyklízet kempy odpůrců výstavby vlakového koridoru. Do toho ale vstoupila pandemie koronaviru a doporučení vlády, aby lidé zůstávali doma.

Jsme jedna velká domácnost, říkají protestující z tábora v Crackley Woods, poblíž Kenilworthu v hrabství Warwickshire. Před karanténními opatřeními jim tu majitel místní půdy dovolil rozbít tábor, kde je zhruba 20 stanů, polní kuchyně a několik karavanů. Odpůrci trati tráví dny připoutaní ke stromům, které chtějí ochránit před vykácením.

Klimatičtí aktivisté v Německu pronikli do uhelných dolů, jsou mezi nimi i Češi

Evropa

Zásoby potravy a dalších nezbytných věcí jim do kempu vozí jejich příznivci, ať už z řad hnutí Extinction Rebellion, lidí zapojených do kampaně Stop HS2 nebo místních, kteří se stavbou nesouhlasí.

Už před karanténou byli aktivisté v menšině

I přes snahu aktivistů ovšem příprava koridoru nadále pokračuje. Řada protestujících si sice vyrobila příbytky přímo v korunách stromů, ale policistům se je podařilo sundat dolů a většinu z nich pozatýkat. A tak valná část stromů určených k vykácení už byla pokácena.

„Už před karanténou bylo nás, kteří chceme kácení stromů zabránit, málo. Teď je nás ještě daleko méně,“ posteskl si pro BBC aktivista, který si říká Quercus, což v latině znamená dub.

Británii chybí podle průzkumu pětina doktorů

Koronavirus

Svůj život poslední dny tráví 10 metrů nad zemí připoutaný ke stromu, který chce ochránit. Je rozhodnutý se raději nechat zatknout, než aby svůj nový „příbytek“ opustil.

Vlaky pojedou rychlostí 360 km/h

Podle protestujících padne trati HS2 za oběť 108 starých zalesněných oblastí. „Musíme dát vládě najevo, že nakreslit čáru středem venkova není prostě přípustné,“ věří ve zvrat v plánované trase jeden z vůdců tábora Matt Bishop z Coventry, který oblast Crackley Woods navštěvoval během svého dětství.

Greta natáčela polskou uhelnou elektrárnu, dovnitř ji nepustili

Evropa

Nicméně vláda dala projektu prioritu, do výstavby je zapojeno 2 tisíce společností a 11 tisíc lidí. Podle výkonného ředitele Greater Birmingham Chambers of Commerce Paula Faulknera s sebou výstavba nové trati přinese nejen spoustu obchodních příležitostí, ale i zlepší životní prostředí, protože přiměje lidi k cestování vlaky. A to prý za pokácení malé části starých anglických lesů stojí.

První vlaky by po nově vybudované trati měly začít jezdit v roce 2029. Celá stavba má být hotová v roce 2033. Vlaky, které mají jezdit z Londýna na sever Anglie a do Skotska, zatím procházejí výběrem. Po vysokorychlostní trati se poženou rychlostí 360 km/h.

Reklama

Výběr článků

Načítám