Astronomové zřejmě objevili desátou planetu

WASHINGTON

Američtí astronomové objevili vesmírné těleso, které by mohlo být desátou planetou sluneční soustavy. Objekt pojmenovaný Sedna po eskymácké bohyni moře byl zaznamenán Spitzerovým teleskopem.

Foto: Lucie Balcarová

Senior taxi je mezi bohumínskými důchodci velmi oblíbené. Přibude k němu v příštím roce i baby taxi?

Sedna je největší objekt obíhající kolem Slunce, který byl odhalen od objevu Pluta v roce 1930. Jeho zaznamenání nepochybně znovu rozvíří debaty o definici pojmu planeta, které se objevují právě v souvislosti s Plutem.

Rozpor mezi vědci způsobuje především malá velikost Pluta, jehož průměr je 2300 kilometrů. Astronomové, kteří Pluto za planetu považují, by zřejmě měli uznat za planetu i Sednu. Její průměr totiž podle prvních pozorování dosahuje zhruba 2000 kilometrů.

Možná má i vlastní měsíc

Předběžné výpočty stanovily, že se kandidát na nejvzdálenější planetu sluneční soustavy nachází asi deset miliard kilometrů od Země v takzvaném Kuiperově pásu, který je složen z miliard kusů ledu a skal obíhajících kolem Slunce za Neptunem a uvnitř něhož leží i Pluto.

Planetoid se pohybuje po eliptické orbitě a možná má i vlastní miniaturní měsíc. Teplota na Sedně podle odhadů nestoupá nad minus 200 stupňů Celsia, čímž by objekt měl být nejchladnějším zaznamenaným tělesem sluneční soustavy.

Nové těleso bylo poprvé spatřeno loni v listopadu v observatoři Palomar v San Diegu 122centimetrovým teleskopem Samuela Oschina. Objev nyní potvrdil Kalifornský technologický institut s pomocí Spitzerova teleskopu, který byl nově zprovozněn v srpnu. O ověření rozměrů tělesa byli dle zvyklostí požádáni vědci z observatoře Tenagra v Arizoně. Ti by měli také upřesnit umístění Sedny, aby bylo možné definovat její oběžnou dráhu.