Hlavní obsah

Český software na rozpoznávání obličejů pomáhá protiteroristickým jednotkám

– Praha
Novinky, Kristýna Léblová

Díky českému výrobku bojují světové protiteroristické jednotky se zločinci. Systém na rozpoznávání obličejů dokáže ze tváře vyčíst nejen pohlaví sledovaného, ale i jeho přibližný věk nebo dokonce emoce. Kromě Europolu ho koupil i elitní francouzský protiteroristický tým SDAT.

Český software na rozpoznávání obličejů pomáhá protiteroristickým jednotkám Video: Novinky

 
Článek

Přestože firma nemá jména zločinců, které systém dokázal zachytit a díky kterému pak byli následně dopadeni, podle interních informací prý už nesčetněkrát pomohl.

Jádro systému Eyedentity je založeno na pokročilých metodách strojového učení a hlubokých neuronových sítích. „Metody strojového učení patří do oblasti umělé inteligence. Tyto metody samy automaticky nalézají nejvhodnější způsoby vyhodnocení tváří na základě desítek miliónů příkladů,“ říká hlavní inženýr projektu Radek Svoboda, na kterém spolupracovali společně s ČVUT.

„Software slouží k analýze videonahrávek a umožňuje rychle detekovat tváře ve videozáznamu a porovnávat je vůči databázi zájmových osob. Umí ještě určit základní obličejové charakteristiky, jako je věk a pohlaví nebo emoce,“ řekl Novinkám jednatel společnosti Eyedea Recognition Martin Urban s tím, že kromě Evropského policejního úřadu Europolu a francouzské SDAT ho využívají i policejní složky České republiky.

Emoce se ovšem dají hrát, a to systém samozřejmě nerozezná. Každopádně je schopen vás rozeznat, i když není obličej nasměrován přímo na kameru, a dokonce si vás zapamatuje, i když se ze záběru ztratíte. „Software byl vyvinut s důrazem na rychlost, není tu hlavním kritériem minimální chybovost, ale nároky jsou na výpočetní výkon a rychlost zpracování,“ podotkl Urban.

Tak jako umí v davu obličeje rozeznat, dá se použít i obráceně. „Používá se i k rozmazávání osob nebo SPZ aut, například v mapových systémech, kde je důležité chránit osobní údaje lidí zachycených na veřejnosti,“ vysvětlil Martin Urban.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám