Hlavní obsah

Operátoři couvli, poplatek za vrácení kreditu nakonec chtít nebudou

Novinky, mif

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Tuzemští operátoři si v letošním roce začali účtovat nový poplatek za převod nespotřebovaného kreditu. Přestože se týkal pouze lidí, kteří přecházeli se svým číslem k jiné společnosti, stali se operátoři terčem kritiky. Všichni tři velcí operátoři se proto nakonec rozhodli, že poplatek účtovat zákazníkům nebudou.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto.

Článek

Od letošního dubna se změnila pravidla pro přechod k jinému operátorovi, což se týká vedle klasických smluv i předplacených karet. Ty mohou jejich majitelé převést k jinému poskytovateli služeb, a přitom jim podle nových pravidel musí být vrácen nespotřebovaný kredit.

Na to promptně zareagovali tuzemští operátoři, kteří zavedli nový poplatek – lidem účtují až 199 Kč za provedený úkon, tedy za vrácení kreditu. „Tato služba může být dle zákona zpoplatněna, pokud je tak uvedeno ve smlouvě, a výše zpoplatnění musí odpovídat skutečným nákladům, které opouštěnému poskytovateli služby prokazatelně vznikly při vrácení zůstatku,“ vysvětlili již dříve pracovníci Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ).

Každý operátor si za vrácení nespotřebovaného kreditu v případě převodu účtoval jinou částku. U O2 lidé zaplatili 199 Kč, u Vodafonu pak tento úkon vyšel na 149 Kč. Nejlevnější bylo vrácení kreditu u T-Mobilu, lidé zaplatili 118,98 Kč.

Už po pár týdnech se však operátoři rozhodli poplatek zrušit. „Našim zákazníkům vracíme nespotřebovaný kredit, aniž by museli cokoliv platit,“ uvedla v pondělí na dotaz Novinek mluvčí O2 Lucie Jungmannová.

Poplatek zrušil zkraje června také T-Mobile.

Náklady na administraci

„Vrácení kreditu s sebou přináší náklady například na administraci, výplatu peněz nebo identifikaci zákazníka, která je nutná jako prevence praní špinavých peněz. Bez této identifikace by bylo možné z anonymního prostředí převádět na konkrétní osoby s pomocí SIM karet značné částky. Společnost Vodafone se ale rozhodla, že na základě vyhodnocení aktuální situace poplatek za vracení kreditu účtovat nebude,“ prohlásil mluvčí Vodafonu Ondřej Luštinec.

„Určitě si dokážeme představit jednoduchý proces vrácení kreditu na jedno kliknutí, pokud by předplacené karty nebyly anonymní,“ doplnil Richard Stonavský, viceprezident pro regulaci a vnější vztahy společnosti Vodafone.

Jak lidem z kapes vytáhnout peníze? Operátoři si účtují nový poplatek

Mobil

Zdůraznil přitom, že z nejnovější analýzy operátora vyplývá, že více než polovina zákazníků měla při převodu čísla zůstatek kreditu menší než dvě koruny. Za měsíce duben a květen přišlo do Vodafonu 17 žádostí o vrácení kreditu.

Pracovníci ČTÚ se již dříve nechali slyšet, že výši poplatku u jednotlivých operátorů prověří. To však bylo ještě předtím, než se operátoři rozhodli poplatek úplně zrušit.

Jak změnit operátora?

Nová pravidla přechodu k jinému operátorovi se nevztahují pouze na nové smlouvy uzavřené po 1. dubnu, ale zároveň také na všechny dřívější. Každý zákazník musí mít nově tzv. ověřovací kód účastníka pro přenesení telefonního čísla.

S ním a příslušnou žádostí se pak může zákazník obrátit na nového poskytovatele, ke kterému bude chtít přejít. Právě nový operátor se postará o vše potřebné místo samotného zákazníka. Na přenesení čísla mají poskytovatelé služeb nově nejvýše dva pracovní dny.

Novela zákona zároveň zavedla výraznější omezení smluvních pokut pro případ předčasného ukončení smlouvy na dobu určitou. Ty se v případě fyzických osob – ať již spotřebitelů, nebo podnikajících fyzických osob – mohou účtovat, pouze pokud smlouva skončí do tří měsíců od jejího uzavření. V takovém případě je smluvní pokuta omezena 5 % součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby, přičemž výše úhrady se počítá z částky placené v průběhu trvání smluvního vztahu.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám