Hlavní obsah

Holínky i toaletní papír. Nokia existuje již 155 let

Novinky, mif

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V úterý uplynulo přesně 155 let od doby, kdy byla založena společnost Nokia. Přestože si většina lidí tento finský technologický gigant spojí především s telekomunikaci, ve skutečnosti začínal podnik úplně v jiném oboru – firma se věnovala papírenskému průmyslu, například i výrobě toaletních papírů, ale také zpracování kaučuku.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Nokii založil 12. května Fredrik Idestam ve městě Nokia – právě podle něj se tento světoznámý podnik jmenuje. K papírně se na konci 19. století přidala firma na zpracování kaučuku, kterou vlastnil Eduard Polón. V portfoliu Nokie se tak rázem objevily například holínky.

Šéf Nokie odstoupí, nezvládl konkurenci v budování 5G

Mobil

Sázka na telekomunikace

V první polovině 20. století se Nokia jako jedna z mála světových společností rozhodla věnovat výrobě elektronických součástek. Od telefonních, telegrafních a elektrických kabelů se postupně podnik propracoval až k práci na radiostanicích pro armádu a záchranné služby. A právě to byl v 60. letech minulého století první vpád do telekomunikací.

Rok 1967 se považuje za zlomový, neboť tehdy si nepříliš výrazná Nokia začala budovat renomé ve světě. Vznikla samostatná divize zabývající se výrobou telekomunikačních zařízení. Nejprve se vše točilo okolo síťových zařízení. První telefon – Mobira Senator – byl uveden na trh v roce 1982, o dva roky později se pak objevil slavný Mobira Talkman – přenosný autotelefon.

Foto: Nokia

Mobira Senator

Foto: Nokia

Nokia 5110

Vývoj pak nabral velice rychlý spád a začátkem 90. let už Nokia chrlila na trh jeden mobilní telefon za druhým. Tyto přístroje se již podobaly modelům, které známe dnes. Rychlé inovace a nemalé investice do vývoje nesly svoje ovoce – finská společnost se stala největším výrobcem mobilů na světě.

Jenže vedení podniku usnulo na vavřínech a na začátku 21. století nestačila firma držet krok s nástupem chytrých telefonů. Někdejší šéf Nokie Jorma Ollila, který vedl firmu mezi lety 1992 a 2006, zkrátka nevěřil, že by lidé mohli chtít od mobilu něco jiného než jen posílat zprávy, telefonovat a občas si zahrát nějakou jednoduchou hru. A právě to se stalo firmě osudným.

Popularita chytrých telefonů neustále rostla a vše vyvrcholilo rokem 2007, kdy společnost Apple ukázala světu první iPhone. Ten se stal naprostým fenoménem a malou chytrou krabičku, která dokáže přehrávat hudbu, chtěl téměř každý.

Foto: archív výrobce

Současná novinka by se po vzoru původního modelu měla nabízet v různých barevných provedeních.

Foto: Reuters

Někdejší šéf Microsoftu Steve Ballmer (vlevo) a bývalý šéf Nokie Stephen Elop ukazují světu společné dílo - chytrý telefon Lumia 920.

Pod taktovkou Microsoftu

V roce 2012 tak byla Nokia sesazena z pozice nejpopulárnějšího výrobce mobilů jihokorejským konkurentem Samsung Electronics. Zvrátit to mělo spojení se společností Microsoftem a přechod na platformu Windows Phone.

Fenomenální comeback se ale nekonal. Výsledkem navázané spolupráce byl nakonec odprodej mobilní divize Nokie americkému softwarovému gigantu. Ten za akvizici zaplatil loni v září 5,44 miliardy eur (149,4 miliardy Kč). Ani Microsoftu však značka Nokia nepřinesla štěstí, v současnosti tak licenci na mobily od Nokie vlastní čínská společnost HMD Global.

Finská Nokia působí i nadále ve svých aktivitách jako samostatný subjekt. I když již nevlastní mobilní divizi, věnuje se například oblasti telekomunikační infrastruktury. Podnik zaměstnává ve více než 120 zemích světa přes 100 tisíc lidí.

Fanoušci této značky se však stále nechtějí smířit s tím, že by tato slavná značka měla z pultu obchodů definitivně zmizet. Tu a tam se tak objeví zpráva, že Nokia chystá nový mobil přímo z finské produkce, zástupci podniku to ale obratem popírají.

Foto: archív výrobce

Nokia 9 PureView od HMD Global

Foto: Jan Sadílek, ČTK

Retro Nokia 8110 4G od HMD Global

Reklama

Výběr článků

Načítám