Článek
Jako první použil v roce 1992 slovo metaverse spisovatel Neil Stephenson ve sci-fi novele Snow Crash. Popisoval tak nástupce internetu, který je založený na sdíleném virtuálním prostoru. Ani on sám patrně tehdy netušil, že o tři dekády později budou přední technologické společnosti světa na něčem podobném skutečně pracovat.
O tom, jak by to celé mohlo fungovat, skvěle pojednává film Ready Player One z roku 2018, který byl natočen podle stejnojmenného románu Ernesta Clinea. Jde o strhující dobrodružný thriller z blízké budoucnosti, kde prakticky celý svět tráví všechen svůj volný čas ve virtuální realitě, ve hře zvané OASIS.
Je to místo, kde mohou lidé utéct od svých všedních starostí, mohou se zde bavit, závodit, cestovat, studovat, zamilovat se… Zkrátka dělat vše, co je napadne.
Meta utáhne kohouty
Naplnit vizi virtuálního vesmíru chtělo hned několik technologických gigantů. Vedle Microsoftu a herního studia Epic Games byl patrně nejhlasitějším zastáncem této myšlenky Mark Zuckerberg, majitel společnosti Meta Platforms, která stojí také za Facebookem a Instagramem.
Ten už v roce 2021 představil službu Horizon Workrooms, což jsou v podstatě pracovny pro potkávání lidí ve virtuálním světě. Zuckerberg nicméně tehdy připustil, že kompletní vytvoření vlastního metaversu bude společnosti Meta trvat patrně více než deset let.

Horizon Workrooms
Podle agentury Bloomberg se plány ale změnily. Meta tak nyní připravuje výrazné utažení kohoutků u projektu, který měl být ještě nedávno jeho vlajkovou lodí. Virtuální svět metaverse tak zřejmě ustoupí z předních příček firemních priorit.
Meta v posledních letech masivně investovala do technologií pro virtuální realitu, právě kvůli ambiciózním plánům na vlastní digitální vesmír firma v roce 2021 opustila název Facebook a přejmenovala se na Meta.
Podle zdrojů obeznámených s firemní strategií se nyní vedení baví o tom, že rozpočet na metaverse v příštím roce oseká až o třetinu. Není vyloučeno ani škrtání pracovních pozic, i když finální rozhodnutí zatím nepadlo.

