Hlavní obsah

Investovali půl milionu, vydělali zatím 25 tisíc. Prodej pražských tokenů NFT je tristní

Praha chtěla před třemi měsíci podpořit péči a opravu historických památek i zviditelnit metropoli vydáním nezaměnitelných tokenů NFT. Zájem o ně je ale tristní, a tak je metropole naopak v rámci tohoto projektu v hluboké ztrátě. Kampaň vyšla na půl milionu a z celkových 1357 NFT se jich prodalo jen deset, což znamená výdělek 25 tisíc korun.

Foto: repro opensea.io

Ukázka nabízených NFT pod hlavičkou Prahy

Článek

Kampaň s názvem Bohemian Muse NFT na podporu turistického ruchu spustila Praha na přelomu února a března.

Městská společnost Prague City Tourism (PCT) tehdy vydala celkem 1357 ženských múz s různým vzhledem i oblečením.

Počet odkazuje na rok postavení Karlova mostu. Platit za digitální umění je možné výhradně v kryptoměnách. Jedno NFT se prodává za 0,065 etherea, což je podle aktuálního kurzu zhruba 2500 korun.

Jak moc visí generace Z na kryptoměnách a NFT

Internet a PC

Zájem o pražské NFT je však nevalný. Není to ale případ pouze Prahy, naopak to kopíruje i světové trendy, kdy nezaměnitelné tokeny již své nejlepší období zažily a zájem o ně spíše upadá.

„Je to dlouhodobá kampaň“

Za tříměsíční trvání kampaně se totiž prodalo pouhých 10 NFT, což znamená výtěžek mezi 20 a 25 tisíc korunami. Samotné přímé náklady související s vytvořením a propagací NFT přitom byly půl milionu. PCT to však nijak špatně nevidí.

„Je důležité podotknout, že se jedná o dlouhodobou kampaň, u které jsme určitě neočekávali, že se všechny tokeny prodají během tak krátké doby, jako jsou tři měsíce od spuštění, proto je v tuto chvíli předčasné mluvit o výtěžku,“ sdělila Novinkám mluvčí PCT Klára Janderová.

„Hlavním cílem nebyl zisk z prodeje. Důležité je se dívat na projekt z širší perspektivy, a hlavně z dlouhodobého pohledu, kdy Praha díky tomu může získat kredit u dalších potenciálních skupin,“ dodala Janderová.

Co je to NFT

  • Pod zkratkou NFT (Non Fungible Token – nezastupitelný token) se skrývá zvláštní, pro většinu lidí nepochopitelný svět obchodování s uměleckou tvorbou vytvářenou digitálně a obvykle běžně dostupnou zdarma na internetu.
  • Zkratka označuje transparentní doklad o vlastnictví nějaké digitální položky, a umožňuje tak jasné a rychlé určení majitele. K tomu se využívá specializovaný server blockchain. Pro hodnotu každého uměleckého díla je klíčové, zda jde o originál, nebo jeho prakticky bezcennou kopii. Ale co je to vlastně originál?
  • U klasických obrazů malovaných rukou mistra se za originál považuje pouze jedno unikátní dílo, přičemž každá, byť dokonalá kopie je padělkem. U sochařských děl odlitých z původní matrice se za rovnocenné originály považuje šest až sedm identických odlitků, u grafických listů mohou legálně být originálem stovky autorem podepsaných „kopií“.
  • U NFT je to úplně jinak. Díla jsou umístěna na internetu, kde si je kdokoliv může zadarmo prohlížet nebo stáhnout a uložit ve svém počítači. Dokonalých kopií tak může být až nekonečně mnoho. Proč je tedy někdo ochoten za takové „originály“ platit někdy až neskutečné ceny?
  • Důvodů je mnoho a každý sběratel má ten svůj. Především je uveden jako unikátní majitel NFT díla na serveru blockchain, kde se nakupují a prodávají kryptoměny, jako je bitcoin nebo ethereum. A právě v ethereu se obchoduje s NFT díly. Pro mnohé je to nepochopitelné a slepá ulička, pro jiné vzrušující budoucnost trhu s uměním.

Z veřejného rozpočtu se nic neplatilo

Cílem projektu je podpora historických památek Prahy, kdy z ceny NFT jde 100 procent na jejich opravy, ale hlavně oslovení movitějších potencionálních návštěvníků Prahy.

Při koupi některé múzy pak jejich majitelé budou moci využít některého z připravených zážitků, jako je soukromá prohlídka Staroměstské radnice, výstup na Petřínskou rozhlednu při východu slunce či privátní koncert v některé z pražských gotických věží (připlácí se).

Na žádné velké opravy historických památek to však podle dosavadních prodejních výsledků zatím nevypadá. Bohužel.

Podle Janderové náklady na kampaň hradila městská společnost ze svých zdrojů, které získala svými obchodními aktivitami, nikoliv město Praha z veřejného rozpočtu.

„Do kampaně jsme investovali 500 tisíc – zejména se jednalo o náklady na kreativní část, tedy smlouvy s autory, právní servis a technologické řešení. O návratu částky v absolutních číslech je nyní předčasné hovořit,“ dodala mluvčí.

Foto: repro opensea.io

Nabídka NFT pod hlavičkou Prahy

Kdo to vymyslel?

Nápad na vydání pražského NFT přinesla pražská agentura The Future Bakery, která vyhrála výběrové řízení na střednědobou komunikační strategii a za vytvoření strategie, kdy součástí je nápad na ono NFT, obdržela podle registru smluv 960 tisíc korun bez DPH.

Za touto agenturou stojí známí marketéři Petr Topinka a Alexander Braun. Oba muži se v minulosti podíleli na kampaních a budování hnutí ANO Andreje Babiše.

Politický stratég Alex Braun je na poli marketingu významným hráčem v zámoří, kde stojí ve vedení agentury SKDKnickerbocker, která vytvořila úspěšnou volební strategii a kampaň současnému prezidentovi USA Joeovi Bidenovi.

Novinky požádaly o zhodnocení dosavadních „úspěchů“ pražského NFT i zástupce agentury, která to prý však nedokáže i vzhledem k tomu, že má jít o dlouhodobý projekt.

„Naše agentura připravila strategii konceptu Bohémské Múzy. Následnou produkci kampaně a nastavení cílů realizoval přímo zadavatel. Pokud víme, tak se jedná o dlouhodobý projekt, který zatím nebyl nijak výrazně podporován, proto je dle našeho názoru předčasné cokoliv hodnotit,“ reagovala za tým The Fufure Bakery Alena Pelcová.

Anketa

Zaplatili byste si za záznam na blockchainu, že jste si stáhli obrázek, který jste si mohli stáhnout zadarmo?
Ano
3,3 %
Ne
96,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1625 čtenářů.

Experti: Digitální díla si mohou hodnotu udržet, nepochybně se objeví i padělky

Internet a PC

Reklama

Související témata:
Prague City Tourism

Související články

Výběr článků

Načítám