Hlavní obsah

Pro hráče, nebo na fotky? Vybíráme monitor k PC i notebooku

Vybrat nový monitor není v dnešní době vůbec jednoduché, na trhu jsou totiž stovky různých modelů. Některé cílí na hráče, jiné zase na fotografy či pracovníky v kancelářích. Poradíme, na co si dát při výběru pozor.

Foto: archív výrobce

Ilustrační foto

Článek

Podobně jako se zvětšují rok od roku obrazovky chytrých telefonů, lákají výrobci monitorů také na stále větší obrazovky. V dnešní době tak není problém koupit klidně i monitor, který bude stejně velký jako televizor – ten zatím největší nabízí úhlopříčku 86 palců, tedy bezmála 220 cm.

Za standard lze nicméně v současnosti považovat monitory o velikosti 22 či 24 palců (55 či 60 cm). Když už si monitor vyberete, je vhodné se zaměřit na jeho rozlišení. I ty nejlevnější panely se chlubí Full HD standardem (1920 x 1080 obrazových bodů).

Takto vypadá budoucnost televizorů podle Samsungu

Hardware

Větší obrazové plochy se nicméně s Full HD rozlišením nedoporučují, neboť je u nich již viditelný rastr – v praxi tedy můžete zblízka vidět již jednotlivé pixely, což není žádoucí. Takový obraz pak působí příliš hrubě a při hrách či práci nerealisticky.

U větších displejů je tak vhodnější zvolit vyšší rozlišení, konkrétně 2K či QHD (2560 x 1440 obrazových bodů), nebo ještě lépe standard 4K (3840 x 2160 pixelů). Obraz je v takovém případě daleko jemnější, ale monitory jsou pochopitelně dražší.

Hráči mají úplně jiné nároky než milovníci multimédií.

Především hráči by ale při volbě rozlišení měli zbystřit. Zatímco u kancelářské práce a multimédií si s větším množstvím pixelů poradí i základní počítače, pro hraní her ve vysokém rozlišení je potřeba již výkonnější hardware.

Pokud tedy nechcete investovat do hi-endové sestavy několik desítek tisíc korun, bude rozumnější zvolit standard Full HD. Levnější stroje zkrátka na 4K standard při rozumném nastavení nestačí.

Proč je volba rozlišení tak důležitá? Moderní LCD monitory totiž mají jasně stanovené nativní rozlišení, což je velký rozdíl proti starším CRT obrazovkám. Pokud u nich použijete nižší rozlišení, obraz bude ve většině případů rozmazaný a neostrý. A po nějaké době používání může u takového stroje člověka pořádně bolet hlava.

Obrazová technologie

Podceňovat není dobré ani výběr obrazové technologie. Obrazovky stavící na TN panelech patří mezi nejrozšířenější, a nutno podotknout, že jsou například hráčům nejčastěji doporučovány. Je to dáno tím, že tento standard poskytuje velmi rychlou dobu odezvy, což je samozřejmě u her žádoucí.

Nevýhodou TN obrazovek nicméně bývá horší barevné podání, které se zkrátka s ostatními obrazovými technologiemi měřit nemůže, i když poslední generace panelů nabízí již podstatně lepší podání obrazu než před lety.

Počítat je nicméně nutné s horšími pozorovacími úhly, platí to především ve chvílích, kdy se na panel díváte seshora nebo zespodu, obraz je v takovém případě nepřirozeně světlý, nebo naopak přechází do inverze.

Vhodné pro multimédia

Monitory standardu IPS rozhodně žádnými problémy s pozorovacími úhly netrpí, také se u nich můžete těšit z citelně věrnějšího barevného podání. Daní za tyto přednosti je však horší doba odezvy než u TN panelů. Právě proto se používají IPS panely spíše na práci a multimédia, nikoliv na hry. Na trhu nicméně naleznete i velmi rychlé IPS panely, ty však mají zpravidla cenovku přesahující 20 000 Kč.

Za zlatou středí cestu lze považovat gamingové obrazovky se standardem VA. Ty mají dobré podání černé i dalších barev, ale netrpí takovými neduhy jako IPS panely. VA monitory se rozhodně neztratí nejen na stole herního nadšence, ale také milovníka filmů.

Náročnější hráči, kteří hrají rychlé FPS akce, ale stejně pravděpodobně upřednostní TN panely, ty jsou totiž na tom s dobou odezvy ještě lépe než technologie VA. Obzvláště to platí v segmentu cenově dostupnější modelů.

Narazit je možné i na zajímavé specialitky, jako je technologie QLED. Tou se chlubí herní monitory od společnosti Samsung, a to po vzoru prémiových televizorů tohoto výrobce. Panely s touto technologií jsou schopny reprodukovat 100 procent barevného objemu.

Hráči se zaměří na rychlost

Prakticky u každého nabízeného monitoru naleznete dobu odezvy, která se měří v milisekundách. Při příliš vysoké době odezvy se obraz v rychlých akčních scénách rozmazává, což rozhodně není žádoucí. Například u herních monitorů jsou tak žádoucí co nejnižší hodnoty.

Dobu odezvy je nicméně nutné brát s určitou dávkou rezervy, protože i panely s extrémními hodnotami okolo 1 ms nemusí podávat při hrách žádoucí výkon. Doba odezvy totiž určuje pouze schopnost jednotlivých pixelů změnit nějakou barvu na druhou. Hodnota 1 ms zpravidla udává pouze schopnost vykreslení gray to gray (zkratka GTG), tedy schopnost monitoru změnit jeden pixel v odstínu šedé na jiný. Reálná doba odezvy tak bývá zpravidla vyšší.

Právě proto je vhodné sledovat také parametry obnovovací frekvence. Základní modely nabídnou pouze 60 až 75 Hz, ty kvalitnější zpravidla dvojnásobek, 120 či 144 Hz. A v praxi je to skutečně znát.

U nižší obnovovací frekvence se budou více namáhat oči při sledování obrazu, neboť každé oko se bude snažit doladit neostrost obrazu. Skutečně nároční hráči, kteří nejčastěji hrají akční tituly, proto sáhnou po modelech nabízejících obnovovací frekvenci 165 či 240 Hz.

Jas, kontrast a připojení

Zapomenout nesmíme při výběru monitoru ani na další parametry, jako je jas či kontrast. Jas v podstatě udává, jak dokáže daný panel silně svítit. Monitor se slabším jasem tak logicky bude mít tmavší obraz, v praxi také způsobuje degradaci barevného podání.

Hodnoty jasu se udávají v kandelách na metr čtvereční (cd/m2). Základní herní monitory mají zpravidla jas od 200 cd/m2 výše, pokročilejší pak okolo 300 cd/m2. Ty nejlepší panely na trhu ale nabídnou ještě vyšší hodnoty, klidně i 400 nebo 600 cd/m2.

Kontrast nám říká, jak jednotlivé panely zvládají rozdíly mezi černou a bílou barvou. Zpravidla na monitorech s vysokým kontrastem je černá skutečně černá a nepůsobí našedlým dojmem. Výrobci přitom udávají dvě hodnoty kontrastu – statický a dynamický.

Sledovat se rozhodně vyplatí ten první, neboť dynamické hodnoty jsou citelně vyšší a udávají i to, jak si monitor dovede pomoci zesvětlováním a stmíváním obrazu. Tím ale mění celkové barevné podání a logicky ztrácí věrnost. Za solidní standard lze považovat statický kontrast 1000:1, některé panely nicméně nabízejí klidně hodnoty až 3000:1 či 5000:1. Pro srovnání dynamický kontrast může dosahovat hodnot klidně až 1 000 000:1.

Posledním vodítkem při výběru by měla být konektorová výbava. Starší standardy D-Sub a DVI-D už dnes naleznete jen u pár modelů, drtivá většina těch nových již sází na HDMI a DisplayPort. U některých modelů se ale můžete setkat také s USB-C konektorem, který přijde vhod především při připojování notebooků.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám