Exkluzivní recenze FIFA 11 na Xbox 360: vybroušená FIFA 10 v realistickém hávu

Novinky, Jakub Kynčl

FIFA 11 PC letošní rok opravdu hodně poskočila a právem si bude po herních médiích sbírat ocenění a slůvka poklony. Xboxáci a péestrojkaři mají už však nároky z předchozích let někde jinde. A tam kde nejde posouvat hranice o tolik daleko, není lehké udělat zábavný a úspěšný počin. Přes první rozpačité zápasy jsme spokojeni. Chybí jen málo.

První minuty s novým fotbálkem od EA na předváděčce byly pekelné. Utrápený boj o balón ve středu hřiště se nezdál mít konce a já už vymýšlel katastrofické titulky, jak FIFA 11 propadla. Teprve když jsem vložil placku do mechaniky doma a několik hodin hrál, došlo mi, kde byla chyba. Na předváděčce byly přednastavené týmy Slavia Praha a Baník Ostrava. Co bych mohl od naší nejvyšší ligy také chtít? FIFA 11 zabodovala, v tomhle byla na první dotek až ultrarealistická.

Když se myšlenkami přeneseme do loňského ročníku, nebylo toho mnoho, co by nám chybělo. Asi snad jen trochu chybující inteligence počítače a to, že se nepískaly ruce a nedaly simulovat penalty. Tak, teď zase znovu polkněte. Nic z toho se nezměnilo. Počítač vám stále živého soupeře nenahradí, rukou můžete driblovat podle libosti a na skoky plavmo tlačítko stále není. Proč jsme tedy s hrou i tak spokojení? Tak popořadě...

Brankáři umí pobavit

Umělá inteligence sice stále není dokonalá, ale kupředu se hnula. Počítač už na vás zkouší s větším či menším úspěchem kličky a brankář se vrhá pod nohy s odvahou, kterou měl Petr Čech do doby, než se mu zapsalo do hlavy stehovým písmem jméno Hunt. Robinsonády, kterými pak vyhazují gólmani míč z brankové čáry, jsou výraznými momenty hry, které se letos vážně povedly.

Hlavní změnu fotbálku FIFA 11 ocení opravdoví fotbaloví nadšenci - Personality Plus je totiž funkce, kterou si nevychutná úplně každý. Pokud sledujete z fotbalu tak maximálně nepodařené zápasy naší reprezentace, nemusíte dost dobře vědět, jaké posunky a pohyby těla má takový Cristiano Ronaldo nebo Lionel Messi. Personality Plus si vzala na škálu známé hráče světového fotbalu, které obrovsky přiblížila realitě. Palec nahoru.

Týmové oslavy gólu

Pokud jsem něco hanil v NHL 11, byly to určitě oslavy gólu. Ty dostály v letošním fotbálku mnoha změn a obecně se dá říci, že jsou nyní týmovější, když můžete doběhnout k libovolnému hráči a slavit s ním. Že by skončily roky oslav v podobě saltíček ala Obafemi Martins? Může být, nebráníme se.

Velkých změn dostál systém přihrávek. Na něm by mohli EA do příštího roku ještě krapet zapracovat, ale i tak krok kupředu. Konečně už totiž ovlivňujete i sílu přihrávky po zemi, což je sice chvílemi pěkná otrava, zvláště "když vám gamepad nerozumí", ale je to přiblížení k realitě.

Být Čechem? Ne, děkuji

Mód Be a Goalkeeper vás přiblíží k tomu, jak se asi cítí Petr Čech v Chelsea. Střela na vás jde jen několikrát za zápas a vy bojujete spíš než se zákeřnými pumelenicemi s víčky, která se vám samou zábavou přivírají. Nevím, je to zajímavá exkurze do světa brankářů, ale za mě ne - bez toho se zatím v sérii FIFA obejdeme. Rád se ale příští rok nechám přesvědčit o tom, že jsem letos neviděl za roh.

Kariéra je poměrně bohatá, když ji můžete rozjet jako hráč, manažer či hrající manažer. Podepisování hráčů je těžší, finance se shánějí obtížněji než dříve a hráči se zraňují poměrně běžně i na dlouhé měsíce. Ať chcete či ne, vše je k dobru věci a opět jde o kroky přibližující tento simulátor blíž k realitě. Stejně tak i Party Mode je bezva věc. Pozvěte kamarády a trapte je bonusy, jako je znemožnění soupeře či vedení na začátku zápasu. Arkáda, ale sem tam se doma hodí.

Online nutností

Xbox Live je pro tento rok nutností jako ještě nikdy, bez něj hra postrádá obrovské množství prvků a víceméně ztrácí dobře 50 procent ze své náplně. Online ligy a do budoucna jistě i Ultimate Team prostě k sérii FIFA patří a snažit se obejít bez nich, by bylo jako snídat perník bez džemu a šlehačky.

Budeme-li upřímní, tak FIFA 11 je taková nablýskaná a obroušená FIFA 10. Není debat o tom, že je nejlepším fotbalem pro Xbox 360 na trhu a z toho vycházíme i v našem hodnocení. Změny nejsou tak velké jako u předchozího ročníku, ale stejně posouvají hratelnost o kus dál. Několik bugů jsme při testování ještě našli, ale ty se snad odladí v první dostupné záplatě.

Za nás poměrně velká spokojenost a na závěr snad jen menší vzkaz pro EA. Pokud ve hře FIFA 12 nebude rozhodčí pískat ruku a my si nebudeme moct hrát na zfaulované chudáčky, nečekejte hodnocení vyšší než 7/10, varovali jsme vás včas a komunita vás o to žádá již roky.

HODNOCENÍ: 9/10