Hlavní obsah

Drony chtějí vycvičit v Brdech, v budoucnu doručí nákup i vzorek krve

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mobilem si člověk objedná nové boty a do pěti minut mu je před práh doručí dron. Podobná služba už zásobuje zákazníky třeba v irském Dublinu. Řízení letového provozu připouští stejný scénář i ve vybraných oblastech Česka, v ideálním případě už příští rok.

Foto: repro 3L Robotics

Drony by mohly v blízké budoucnosti doručovat i české zásilky, podobně jako na této vizualizaci

Článek

Vše je ale nutné nejprve otestovat v prostoru určeném výhradně pro drony. Odborníci na dopravu si jej vysnili v chráněné krajinné oblasti Brdy, ochránci přírody se k plánu staví zatím rezervovaně, což může praxi zbrzdit.

Experti z pražského ČVUT a Řízení letového provozu nedávno završili tři a půl roku práce na projektu, v němž zkoumali možnosti zavedení takzvaného U-space v Česku. Tímto termínem se označuje prostor, kde se mohou pohybovat jak klasické dopravní prostředky typu letadel či vrtulníků, tak bezpilotní drony.

Aby nedošlo ke srážce, budou muset drony neustále vysílat údaje o své poloze nebo rychlosti, pro každý jejich let bude nutné povolení, letadla a drony o sobě zkrátka budou „vědět“. Správné vyladění systému má zajistit Řízení letového provozu, které se kvůli tomu chystá nejspíš letos a příští rok nakoupit odpovídající zařízení.

Drony z Prahy ve světě vítězí, české armádě by vědci pomohli

Domácí

„Dokud nevznikne polygon, nedovedeme si představit, že bychom u nás U-space spustili,“ uvedl Radek Hodač, odborník z Řízení letového provozu. Polygon v tomto případě znamená hlavně vymezené území na zemi i ve vzduchu, kde se drony mohou volně pohybovat a kde nebude nikdo jiný.

Odborníci chtějí testovat třeba situaci, kdy dron přijde o GPS signál, který mu určuje trasu k cíli. „Není žádoucí, abychom rušili signál někde, kde žijí lidé. Chtěli bychom prostředí, kde dron může případně spadnout, tedy neobydlenou oblast,“ popsal Hodač. Vytipovali proto tři lokality v oblasti Brd, které spadají do chráněné krajinné oblasti.

„Osobně se domnívám, že pro taková zařízení je dostatek prostoru mimo chráněné krajinné oblasti. Ty by měly zůstat zónami klidu pro návštěvníky a živočichy. Pokud dostaneme konkrétní záměr, posoudíme ho, ale k tomu zatím nedošlo,“ uvedl Bohumil Fišer, vedoucí správy CHKO Brdy.

„Potřebovali bychom provozovatele nebo výrobce dronů, který na polygonu nakonec bude létat. Aby se nestalo, že prosadíme polygon a nebude využívaný. Na testování jsou potřeba stroje,“ přiblížil Jakub Kraus z Fakulty dopravní ČVUT, hlavní řešitel zmíněného projektu.

Mohou odlehčit silnicím

Drony přitom skrývají obrovský potenciál. Mohly by například zrychlit vyhodnocování krevních testů, kdyby přepravovaly vzorky od lékaře do laboratoře; doručování zásilek by zase mohlo odlehčit pozemní dopravě.

Radek Hodač popsal zmíněný irský případ. „Dron vám doručí vše, co se vejde do krabice od bot, ať je to káva, oběd, nebo právě obuv. Funguje to i v dalších zemích, byť většinou mimo Evropskou unii. Největší poptávka bude pochopitelně tam, kde žijí lidé, tedy v hustě osídleném prostoru.“

Podle údajů Řízení letového provozu by polygon mohl vzniknout nejdříve letos, první U-space zóny v nejlepším případě příští rok, po roce 2035 by pak mohla být pokryté vrstvou U-space celé Česko.

MWC 2024: Létající taxíky mají zatočit s kolonami

Internet a PC

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám