Článek
Hned na úvod se sluší připomenout, že společnost Nvidia ukázala grafiky z rodiny GeForce RTX 50 už zkraje letošního roku na veletrhu CES 2025 v americkém Las Vegas. Tehdy se však všechno točilo především okolo modelů pro stolní počítače, které si už také odbyly prodejní premiéru.
Nová generace notebooků s těmito grafickými kartami se na pultech obchodů začíná zabydlovat až v posledních týdnech. Konkrétně si mohou zákazníci vybírat z modelů, které jsou osazeny pěti různými grafickými kartami – každá z nich samozřejmě nabídne úplně jiný výkon, což také ovlivňuje výslednou cenu.

Notebooky s grafikami GeForce RTX 50
Od 30 000 Kč
Základ nabídky tvoří laptopy s GeForce RTX 5060, u kterých ceny startují už těsně pod hranicí 30 000 Kč. V závislosti na dalších použitých součástkách se však cena může vyšplhat klidně i na dvojnásobek, což samozřejmě platí i pro další modely v nabídce.
Laťku grafického výkonu pak zvedají modely s kartami GeForce RTX 5070, ty se nabízejí už od 35 990 Kč. Nejlevnější laptop s GeForce RTX 5070 Ti je možné zakoupit za 50 990 Kč. U dvou nejvýkonnějších provedení si případní zájemci budou muset sáhnout ještě hlouběji do kapsy, v případě notebooků s GeForce RTX 5080 startují ceny na 71 990 Kč, a s GeForce RTX 5090 dokonce na 105 990 Kč.
Bez ohledu na cenu výrobce slibuje citelný nárůst výkonu v mezigeneračním porovnání prakticky u všech nových strojů. Je to zásluha zcela nové architektury Blackwell, díky které jsou karty vybaveny pátou generací Tensor jader, čtvrtou generací RT jader a nabízejí technologie jako neuronové shadery, rendering s využitím AI či DLSS 4.
Sluší se zdůraznit, že použitá technologie u nových notebooků je totožná jako u desktopových grafik. Nvidia se totiž několik posledních let snaží stírat rozdíly mezi stolními PC a laptopy. „Blackwell je nejvýznamnější inovací v oblasti počítačové grafiky od doby, kdy jsme před 25 lety představili programovatelné stínování,“ neskrýval své nadšení z grafik prezident společnosti Nvidia Jensen Huang.

Karty z rodiny GeForce RTX 50 běží ve stolních PC i noteboocích.
Pod taktovkou AI
Jedním z největších lákadel nové generace grafik je podpora DLSS 4 (Deep Learning Super Sampling). Tento standard dokáže analyzovat sekvenční snímky a pohybová data pomocí umělé inteligence a strojového učení tak, aby zvýšil grafický výkon využitím dedikovaných jader Tensor.
Technologie DLSS tedy v podstatě využívá sílu neuronových sítí se strojovým učením, a tím zvyšuje snímkovou frekvenci. Výsledkem jsou v praxi ostré snímky a plynulejší obraz v podporovaných hrách. Rozdíl lze nejvíce poznat v rozlišení 4K, které jinak klade velký důraz na výkon grafiky.
Proti staršímu standardu DLSS 3 čtvrtá generace zdvojnásobuje podle výrobce efektivitu. Je to poznat i v jednotlivých hrách, kde díky podpoře DLSS 4 dosáhnete vyššího snímkování.
Specialitou exkluzivně u řady RTX 50 je DLSS Multi Frame Generation. Tento nástroj generuje až tři dodatečné snímky na jeden tradičně vykreslovaný snímek a v součinnosti s kompletní sadou technologií DLSS násobí snímkovou frekvenci až osmkrát oproti tradičnímu vykreslování hrubou silou. V praxi tak například stroje s GeForce RTX 5090 zvládají některé hry až při snímkování 240 FPS ve 4K rozlišení, a to při plném ray tracingu.
DLSS 4 také do her přináší postupné rozšiřování nových transformer AI modelů pro DLSS Super Resolution a DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing). První zmiňovaná technologie zvyšuje výkon pomocí umělé inteligence k výstupu snímků s vyšším rozlišením ze vstupu s nižším rozlišením. Díky druhé pak lze využít přebytečný výkon grafiky na kvalitnější vyhlazování a stabilnější obraz ve hrách.
Klíčová je samozřejmě u her také co nejnižší latence, což zajišťuje technologie Nvidia Reflex. Ta přijde v dohledné době v druhé generaci, díky čemuž nabídne Frame Warp. Tato inovace umožňuje snížení zpoždění při zpracování vstupu až o 75 %. Poznat by to mělo jít především v kooperativních hrách, kde o vítězství či prohře rozhoduje každá milisekunda.

Ukázka ze hry Cyberpunk 2077 na nových grafikáchVideo: archiv výrobce

Ukázka ze hry Doom – The Dark Ages na nových grafikáchVideo: archiv výrobce

Ukázka ze hry Dune – Awakening na nových grafikáchVideo: archiv výrobce

Ukázka ze hry Black Myth – Wukong na nových grafikáchVideo: archiv výrobce

Ukázka ze hry FBC – Firebreak na nových grafikáchVideo: archiv výrobce

Ukázka ze hry Light of Motiram na nových grafikáchVideo: archiv výrobce
Reálné světy
Zapomenout nesmíme ani na podporu ray tracingu. Jde o technologii, která se v posledních letech začala hojně využívat v moderních hrách. Díky tomuto standardu nabídnou jednotlivé tituly reálnější vykreslování grafiky ve hrách. Grafické karty s jádry Nvidia totiž dovolují vypočítat přesné stíny, odrazy a lomy světla podle konkrétních materiálů a samotné scény.
Děj příslušného titulu dokáže nabrat úplně jinou atmosféru, když v krvelačné vřavě vidíte lehce se pohupující vlnky v protékající řece nebo zahlédnete sebe samého s puškou v ruce v odrazu okna. I pouhá rozsvícená lampička dovede vdechnout díky realističtějšímu vykreslení stínů hororový nádech prakticky jakékoliv místnosti.
Blackwell by měl přitom využívat k vykreslování materiálů, odlesků a světelných efektů AI, podle tvůrců tím startuje nová éra ray tracingu – nové tituly by tak kvalitou měly být srovnatelné s filmovou produkcí.
„Nejde tu však jen o hry,“ zdůraznil Huang. Karty z rodiny GeForce RTX 50 zdvojnásobují výkon při generování AI modelů. V praxi je tak možné spouštět generativní modely umělé inteligence lokálně, a to s nižšími nároky na paměť a výpočetní výkon.

Ukázka zapnutého ray tracingu ve hře

Takto vypadá scéna, pokud je ray tracing vypnutý.
Tenké stroje
Navzdory nárůstu výkonu si nová generace notebooků uchovává relativně kompaktní rozměry – vedle tenkého těla také nižší hmotnost. To je zásluha především sady technologií Max-Q, která optimalizuje všechny vlastnosti notebooku – GPU, CPU, paměť, termiku, software, displej a další – a zajišťuje tak neuvěřitelný výkon a výdrž baterie v tenkých a tichých zařízeních.
Blackwell Max-Q zahrnuje vedle již zmiňované technologie DLSS 4 například i pokročilý power gating. Tato technologie výrazně snižuje spotřebu energie díky rychlému vypínání nepoužívaných částí grafické karty. I přes vyšší výkon by nové stroje měly vydržet pracovat na jedno nabití až o 40 % déle. Přesná výdrž samozřejmě záleží také na dalších použitých součástkách, a tedy především na konkrétních modelech notebooků.
Vyzdvihnout si zaslouží také podpora GDDR7 pamětí s optimalizovaným napětím. Grafická karta je navíc schopná velmi rychle přejít do režimu spánku, což šetří energii a prodlužuje výdrž baterie.
Během mikrosekund přitom dokáže zvýšit výkon díky adaptivní optimalizaci taktu pro jednotlivé operace. Rychlejší změna taktu zvyšuje výkon díky jeho optimalizaci a lepší efektivitě.
Do souboru technologií Max-Q patří celá řada dalších technologií. Zmiňme alespoň OPS, které najde rovnováhu mezi výkonem a kvalitou obrazu, či Dynamic Boost pro automatické zajištění optimálního výkonu mezi grafickým procesorem, pamětí grafické karty a procesorem s využitím AI.

Výkon v jednotlivých hrách s grafikou GeForce RTX 5060Video: archiv výrobce
Nejen hry, ale i práce
Nové grafiky nejsou určeny pouze na hry, ale také na práci, konkrétně pro tvůrce obsahu. Stačí si vybrat, jaké ovladače nainstalujete – pro hráče jsou určeny Game Ready Drivers, zatímco pro práci s grafikou či videem se hodí jednoznačně Studio Drivers.
Ovladače pro práci s grafickou kartou pracují jiným způsobem a zaměřují se na jiné aspekty výkonu. Platí to samozřejmě i naopak. Uživatelé nicméně mohou ovladače klidně i přeinstalovat, ale v jednu chvíli smí být na daném stroji aktivní pouze jeden ovladač. Snadným způsobem ale můžete z herního stroje udělat pracovní a zase obráceně.
Pro Studio je navíc dostupná celá řada exkluzivních aplikací, zmiňme například Nvidia Broadcast – pomocí několika kliknutí proměníte svůj notebook na streamovací studio, které vylepšuje AI. Ta poskytuje virtuální pozadí či chytré odstranění okolního hluku.