Hlavní obsah

„Neplníte nařízení.“ EK zahájila vyšetřování Googlu, Applu i Mety

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brusel
Aktualizováno

V Evropské unii začalo v tomto měsíci platit v plném rozsahu Nařízení o digitálních trzích (DMA), podle nějž musí internetoví giganti dodržovat jasně stanovená pravidla. Evropská komise (EK) má ale důvodné podezření, že společnosti Apple, Meta Platforms a Alphabet (majitel Googlu) nařízení neplní. Proto v pondělí komisaři zahájili vyšetřování těchto společností.

Foto: Chris Helgren, Reuters

Ilustrační foto

Článek

„Komise dnes zahájila vyšetřování nesouladu podle zákona o digitálních trzích třech subjektů. Je zde podezření, že opatření zavedená těmito společnostmi nedosahují účinného plnění jejich povinností podle DMA,“ stojí v nejnovějším prohlášením EK.

Na Apple a Alphabet se komisaři zaměřili kvůli obchodům s aplikacemi, tedy zda dané společnosti umožňují dalším vývojářům bezplatně nasměrovat spotřebitele k nabídkám mimo oficiální obchody s aplikacemi.

„Komise se obává, že opatření zavedená společnostmi Alphabet a Apple nemusí být plně v souladu, protože přináší různá omezení. Ty mimo jiné omezují možnost vývojářů svobodně komunikovat a propagovat nabídky a přímo uzavírat smlouvy, a to i ukládáním různých poplatků,“ uvedla EK.

Otevřete své brány konkurentům, tlačí Evropská unie na Apple

Internet a PC

Zaměřeno na iPhony

Společnost Apple se pod drobnohled eurokomisařů dostala také kvůli neplnění dalších povinností.

EK zmínila především povinnosti umožnit koncovým uživatelům snadno odinstalovat jakékoli softwarové aplikace v systému iOS, snadno změnit výchozí nastavení v systému iOS a vyzvat uživatele k výběru alternativních výchozích služeb, jako je prohlížeč nebo vyhledávač na jejich iPhonech.

Apple přitom v uplynulých týdnech představil změny, které se týkají přímo telefonů s logem nakousnutého jablka. Například možnost snadnějšího přechodu na konkurenční Android či možnost instalace aplikací přímo z webů tvůrců.

Zmiňované změny ale evidentně komisaři nepovažovali s ohledem na DMA za dostatečné, a tak zahájili důkladné vyšetřování.

Placený Facebook

U Mety vadí eurokomisařům nový model předplatného za Facebook a Instagram, který byl u zmiňovaných sociálních sítí zaveden vloni na podzim.

Uživatelé si mohou nově vybrat, zda chtějí bezplatný přístup s reklamou, nebo zda budou využívat Instagram a Facebooku bez reklamy, ale za měsíční poplatek.

Předplatné se přitom liší podle toho, z jaké platformy chcete na síť přistupovat. V případě použití klasického počítače činí poplatek v Česku 240 Kč. Dražší přístup mají majitelé chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS.

Zlevníme Facebook a Instagram, dušuje se Meta kvůli regulátorům

Internet a PC

Předplatné ve výši 299 Kč měsíčně totiž zohledňuje poplatky, které Meta musí platit provozovatelům oficiálních obchodů na těchto platformách, tedy společnostem Google i Apple.

Prakticky okamžitě po zavedení předplatného se ale internetový gigant stal terčem kritiky za to, že „obchoduje s uživatelskými daty a porušuje zákony Evropské unie“. Jedna z výtek směřovala také na to, že předplatné je příliš vysoké a nemůže si ho dovolit každý.

A stejný názor má nyní evidentně Evropská komise, která v pondělí oficiálně zahájila vyšetřování.

Nepomohlo ani to, že v uplynulém týdnu právník Mety Tim Lamb při slyšení u EK nabídl ústupek ve formě nižší ceny za předplatné. To by podle Lamba mělo klesnout z 240 Kč na zhruba 150 Kč.

Co je DSA a DMA?

V roce 2023 začaly platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o Akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a Akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).

Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.

Oba právní předpisy pochopitelně budou mít značný dopad na podnikání v celé Evropě a pravděpodobně i ve světě, neboť stanoví nové standardy pro digitální spotřebitelské podnikání.

Reklama

Výběr článků

Načítám