Článek
Policistům popsala, že jí kontaktovala po telefonu neznámá žena, která se představila jako pracovnice banky. Sdělila jí, že má připravenou kreditní kartu k vyzvednutí.
Dotyčná jí odpověděla, že u této banky ani nemá účet a žádnou kartu si neobjednala. „Volající jí odvětila, že v tom případě byl nejspíš její bankovní účet napaden a byla jí ukradena identita. Prý někdo v Plzni s jejím občanským průkazem požádal o vystavení kreditní karty. Dále jí sdělila, že celou věc musí oznámit její bance a také policii a že ji tedy bude ještě kontaktovat její banka,“ přiblížila prvotní spojení policejní mluvčí Miroslava Glogovská.
O pět minut později poškozené z jiného telefonního čísla volala údajná bankéřka její banky, která jí oznámila, že její účet byl napaden a informaci musí předat oddělení kyberkriminality, odkud se jí brzy někdo ozve.
„Za dalších zhruba deset minut ji kontaktoval muž, jenž se představil jako pracovník oddělení kyberkriminality její banky. Řekl jí, že jí byla nejspíš ukradena identita a zeptal se, jestli náhodou někomu nepůjčila občanský průkaz,“ popsala mluvčí.
Ženě dále sdělil, že pro bezpečnost jejích financí je potřeba je převést na bankovní účet národní banky anebo bankovní účet zablokovat. Žena si vybrala variantu převodu peněz, načež ji muž instruoval k navýšení denního limitu plateb na milion korun, což provedla v mobilní bankovní aplikaci.
„Následně na základě pokynů volajícího, který jí v průběhu půl hodiny volal třikrát vždy s instrukcí k platbě, zadala žena ve své mobilní aplikaci tři platby na dva různé bankovní účty v celkové výši bezmála 550 tisíc korun. V posledním hovoru jí řekl, že se nepodařilo převést všechny peníze a že její účet zamrazí. Poté jí sdělil, že mu končí pracovní doba a že se s ní spojí následující den,“ dovyprávěla Glogovská smutný příběh ženy, které až později došlo, že se jedná o podvod a obrátila se na policii.
Obdobně jako ve většině dalších podobných případů pracovali i tentokrát podvodníci se strachem poškozené, že přijde o své peníze a s časovým tlakem.
Kriminalisté a bankéři na telefonu
Podobné podvodné telefonáty jsou v poslední době velmi časté. Vše začíná hovorem z neznámého čísla, ve kterém se vám podvodník představí jako policista nebo bankéř. Bude se vás snažit přesvědčit, že se někdo snaží zneužít váš bankovní účet, vaši identitu, nebo že si na vás někdo chce vzít úvěr.
Podfukář se v takovém případě pasuje do role rytíře na bílém koni, který se vás snaží zachránit. Podobné vishingové podvody, jak se falešné telefonáty nazývají, se snaží uživatele vyděsit. Lidé totiž ve snaze zachránit své peníze často podlehnou nátlaku a řídí se pokyny člověka na druhé straně.

