Hlavní obsah

Polovina dětí zažila na internetu kyberšikanu

Novinky, mif

Polovina dětí ve věku 11 až 17 let zažila v loňském roce kyberšikanu. Ve třetině případů se tak stalo v prostředí sociálních sítí. Vyplývá to z právě probíhajícího výzkumu E-Bezpečí společnosti Seznam.cz a Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, do kterého se zapojilo přes 20 000 mladistvých.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

S kyberšikanou se děti nejčastěji setkávají na sociálních sítích.

Článek

„Výzkum zaměřený na monitoring rizikového chování českých dětí v prostředí internetu si klade za cíl zjistit, nakolik jsou rizikové formy chování v populaci českých pubescentů a adolescentů zastoupeny. Výzkum se zabývá tím, jakým formám kyberšikany jsou děti vystaveny, zda byly internetovými uživateli lákány k osobním schůzkám a jestli na ně skutečně přišly,“ uvedl Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-Bezpečí.

„Dále například zkoumá, jaké osobní a citlivé informace na internetu děti sdílejí, jsou-li schopny odesílat jiným internetovým uživatelům své vlastní sexuálně laděné materiály či zda mají povědomí o nebezpečích spojených s internetovou komunikací. Také se ptá, koho by v krizové situaci kontaktovaly atd.,“ konstatoval Kopecký.

Nebezpečí nečíhá pouze na mladistvé

Nebezpečí číhající na internetu se ale netýkají pouze mladistvých. Naopak, podle vedoucího policejního oddělení informační kriminality v Praze Václava Píseckého se obětí může stát prakticky kdokoliv.

„Internetová kriminalita už dávno není jen šíření a sdílení audiovizuálních děl a softwaru, neoprávněné přístupy do různých systémů, včetně těch bankovních, šíření zakázané pornografie apod. Jsou to především obyčejné a jednoduché podvody. V posledních letech nastal obrovský boom internetových podvodů. Jedná se zpravidla o prodej neexistujícího zboží na různých inzertních a aukčních portálech,“ varoval Písecký.

Foto: Seznam.cz

Ukázka podvodného inzerátu

“Lidé se velmi často nechají zlákat nesmyslně nízkou cenou nabízeného zboží nebo jsou ochotni zaplatit předem nemalé částky za zboží, které jim údajně bude doručeno. Často se jedná o nákupy automobilů ze zahraničí nebo o výhodný prodej elektroniky. V dnešní době jsou stále častější případy, kdy je rovnou vytvořen celý podvodný e-shop s neuvěřitelně nízkými cenami zboží nebo výhodnými zájezdy,“ dodal Písecký.

Odstrašující film varuje před nástrahami internetu

Společnost Seznam.cz natočila informačně-preventivní film Seznam se bezpečně!, který upozorňuje na rizika spojená s anonymitou na internetu. Velkým problémem, zvlášť v dnešní době sociálních sítí, je množství údajů, které o sobě lidé někdy bezmyšlenkovitě na internetu zveřejňují.

Celý film je postavený na reálných příbězích. V jednom z nich se představil 14letý David, který se spřátelil na internetu s neznámým dospělým mužem. Ten mu nabízel dvoutisícovou úplatu za to, že mu pošle fotky a video s obnaženým tělem. Zachycen je i rozhovor s pedofilem Miroslavem či 16letým Patrikem, který se živil jako dětský prostitut. [celá zpráva]

Obrana před takovýmito podvody je přitom jednoduchá. „Rozhodně bych doporučovala, ať se lidé neřídí jen cenou. Pokud na vybraném e-shopu nakupujete poprvé, raději si zkontrolujte, zda opravdu souhlasí IČO a vůbec bych se nebála do internetového obchodu zavolat. Pokud to nikdo nevezme, hned máte důvod o obchodu pochybovat,“ uzavřela Štěpánka Kovaříková, manažerka serveru Zboží.cz.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám