Hlavní obsah

Podvodných telefonátů jsou miliony měsíčně. Operátoři proti nim budou mít novou zbraň

Na displeji se objeví známé číslo nebo se do telefonu představí úředník banky či státní instituce. Cílem je získat důvěru volaného a přimět ho k poskytnutí bankovních údajů. Pokusů o podobné telefonáty zablokuje Český telekomunikační úřad miliony měsíčně, jen operátor O2 jich hlásí okolo 200 tisíc denně.

Foto: Envato

Ilustrační foto

Článek

Spoofing, tedy podvodné telefonáty, které se maskují za čísla bank, ověřených společností i státních institucí s cílem vylákat osobní údaje či finanční prostředky, způsobí ročně obětem v Česku škody v řádu miliard korun. Mnozí tak přichází o životní úspory, často jde o ty nejzranitelnější.

Ke snadnějšímu odhalování takových podvodů by měla přispět i nedávno schválená novela zákona o elektronických komunikacích, kterou v únoru podepsal prezident Petr Pavel a účinná bude od července.

Operátoři díky ní budou moci blokovat některé hovory ze zahraničí s českou předvolbou, bude pro ně také možné vzájemně si předávat i lokalizační a provozní údaje, které pomohou zachytit více podvodníků.

Více dat, méně podvodů

„Operátoři budou mít možnost analyzovat provozní údaje a hodnotit rizikovost uskutečněné komunikace z hlediska anomálií oproti běžnému chování uživatele,“ uvedla mluvčí telekomunikačního úřadu Tereza Meravá.

Jedná se například o nestandardně dlouhé hovory uskutečněné krátce po sobě. Útočníci často hovoří s klienty bank dlouhé hodiny. „Dává to operátorům možnost přispět k boji proti podvodným jednáním i na samoregulační bázi a bez časových prodlev,“ dodala Meravá.

„Novela zároveň zakládá možnost spolupráce operátorů s bankami. Věříme, že opatření situaci zlepší,“ dodal mluvčí společnosti Vodafone Ondřej Luštinec. K předávání údajů mezi operátory může docházet i bez souhlasu uživatele, ale pouze pro účely blokace podvodů.

Seriózní společnost nevolá

Praktiky útočníků jsou čím dál sofistikovanější, a aby působili přesvědčivě, často si o oběti zjistí informace z veřejně dostupných zdrojů. Při pochybnostech je dobré telefon položit a zavolat zpět. Seriózní společnost se navíc na bankovní údaje nikdy po telefonu neptá.

V některých případech může být spoofing legální. „Používají ho například firmy, které mají více zaměstnanců, ale chtějí se svým klientům prezentovat pod jednotným číslem. V takovýchto případech je ale operátor zná,“ dodal Luštinec. U čísel ze zahraničí je to ale mnohem složitější.

Proto operátoři zdokonalují antispoofingová opatření a ochranné firewally průběžně. Už od loňského července platí i novela všeobecného oprávnění Českého telekomunikačního úřadu.

„Na bodech propojení volání ze zahraničí do České republiky je prováděna analýza toho, jak je označen volající účastník v signalizační zprávě. Vyhodnocuje, zda je označen předvolbou +420. V případě, že ano, nedojde ke spojení volání,“ uvedl úřad. Toto opatření je podle něj velmi účinné a počet podvodů se tak daří postupně snižovat.

Výběr článků

Načítám