Článek
Hodně hořká pachuť zůstala po internetovém nákupu cukru devětatřicetiletému živnostníkovi z Ivančicka. Sladký krystal, ze který zaplatil téměř dvacet tisíc korun, totiž nedorazil.
Obchodníka zlákal inzerát na sociální síti nabízející výhodný nákup cukru krystal. „S inzerentem z jihu Evropy se telefonicky bezproblémově a rychle dohodl na koupi jedné tuny krystalu i podmínkách obchodu. Na základě zaslané faktury zboží obratem zaplatil,“ popsal podvod policejní mluvčí Bohumil Malášek.
Jak dodal, tím ale jejich do té doby efektivní komunikace skončila. „Když se kupujícímu nepodařilo po několika urgencích prodejce kontaktovat, pochopil, že byl podveden. Ze zajímavého nákupu se tak stal skoro dvacetitisícový prodělek,“ doplnil mluvčí.
Podvodníci útočí přes WhatsApp stále častěji
Škody za 357 milionů a 21 tisíc obětí
Policejní statistiky se stále častěji plní případy, kdy kyberšmejdi pod různými záminkami obrali tuzemské uživatele. I z dat České bankovní asociace (ČBA) je patrné, že kyberšmejdi útočí stále častěji.
Během prvních tří měsíců letošního roku bylo napadeno bezmála 21 tisíc klientů tuzemských bank, což představuje v meziročním srovnání pětinový nárůst. Celková škoda je navzdory tomu nižší než loni, byť jde stále o dechberoucí číslo. Vykutálení podvodníci si v průběhu prvního letošního kvartálu přišli na více než 357 milionů korun. Za stejné období loňského roku nicméně kyberšmejdi způsobili ještě větší škody, a to o 18 milionů korun.
Policie již zkraje letošního roku varovala, že kyberkriminalita v Česku je na vzestupu. „V roce 2023 policie registrovala 19 592 trestných činů, které byly spáchány v prostředí internetu. Je to o tisíc skutků více než v roce 2022,“ konstatoval Ondřej Penc z odboru prevence Policejního prezidia ČR.
„Trestná činnost v kyberprostoru každoročně narůstá a tvoří již téměř 11 % z celkové registrované kriminality v České republice,“ doplnil Penc.
Snadný přivýdělek? Podvodů na síti přibývá
Na internetu je možné narazit na celou řadu brigád a nabídek přivýdělků. Stále častěji si ale touto cestou vyhlížejí své oběti také podvodníci. Nejde jim přitom vždy jen o vylákání peněz od důvěřivců, ze svých „zaměstnanců“ totiž mohou kyberšmejdi udělat klidně i bílé koně – samotní uživatelé to přitom ani nemusí vědět. Takto se podvodníci snaží oklamat důvěřivce.