Článek
Muž se ještě v neděli obrátil na policisty v Olomouci. „Uvedl, že si koncem května na internetových stránkách zakoupil dva lístky na Velkou cenu Maďarska formule 1. Na svůj e-mail obdržel potvrzení objednávky, a jelikož nic nenasvědčovalo nekalým praktikám, uhradil částku ve výši 50 tisíc korun,“ informovala v pondělí policejní mluvčí Ivana Skoupilová.
To, že se stal obětí podvodníka, zjistil muž až v Maďarsku. „Po předložení lístků mu byl odepřen vstup, protože na stejné vstupenky již někdo prošel,“ doplnila Skoupilová.
Policisté ve věci zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinu podvodu, za který dle trestního zákoníku hrozí až dva roky za mřížemi.
Nejčastější podvody. Jak je odhalit a nenechat se okrást
Policejní statistiky zaplavují v posledních měsících příběhy nešťastníků, kteří sedli na lep internetovým podvodníkům. Kyberšmejdi přitom používají pořád dokola stejné triky, jejichž prostřednictvím se snaží důvěřivce napálit a často i oškubat. Připravte se na ně a podívejte se, jak se těm nejčastějším podvodům na síti bránit.
Nebezpečí číhá i na bookingu
Nebezpečí nečíhá na cestovatele jenom na sociálních sítích, diskuzních fórech či falešných webových stránkách, výrazně přibylo již v uplynulém roce i podvodů prostřednictvím portálu Booking.com. Vzhledem k tomu, že jde o poměrně sofistikované postupy, nachytat se mohou i jinak obezřetní uživatelé.
Experti na kybernetickou bezpečnost upozorňují, že samotný web Booking.com nebyl přímo napaden. Místo toho se kybernetičtí zločinci zaměřili na proniknutí do administrativních systémů jednotlivých hotelů, které tento portál využívají.
Podle výzkumníků z kyberbezpečnostní společnosti Secureworks hackeři nejprve lstivě přesvědčí personál hotelů ke stažení škodlivého softwaru Vidar Infostealer, který jim zašlou prostřednictvím e-mailu. V něm se vydávají za bývalého hosta, jenž údajně zapomněl v hotelovém pokoji svůj cestovní pas.
Anketa
Následně zločinci posílají personálu odkaz na Disk Google s tvrzením, že obsahuje obrázek pasu. Avšak místo toho odkaz vede na škodlivý software, který automaticky prohledá hotelové systémy a získá přístup k účtům na Booking.com.
Poté se hackeři přihlašují na zmiňovaný cestovatelský portál, přičemž mají možnost vidět všechny zákazníky s aktuální rezervací. V dalším kroku využívají oficiální aplikaci Booking.com k posílání zpráv zákazníkům a vyzývají je k platbě. Peníze ovšem nejdou na účet hotelu, ale přímo do kapsy kyberšmejdů.
Používat selský rozum
Ukazuje se tedy, že ani při komunikaci z oficiálních kanálů uživatelé nemají stoprocentní jistotu, že nebudou podvedeni. Vinen není přímo ani portál Booking.com, tento případ ale vyvolává otázky o tom, jak cestovatelské platformy přistupují k ochraně svých zákazníků a hotelových partnerů před kybernetickými hrozbami.
Samotní uživatelé by měli být velmi obezřetní a pečlivě kontrolovat, kam posílají peníze. Pokud hledají ubytování ve Francii, pravděpodobně po nich nebude nikdo požadovat platbu na účet v Moldavsku – při podobných pochybnostech by se mělo v hlavě rozsvítit varovné červené světýlko. Nejlepší je v takovém případě kontaktovat hotel přímo, klidně telefonicky, a platbu ověřit.