Článek
Zařízení využívá umělou inteligenci ke zpracování mluvené řeči. „Jde o hlasového asistenta, který na základě nastaveného scénáře provede příslušnou akci nebo poskytne návštěvníkům nemocnice požadovanou informaci,“ uvedl ředitel Fakultní nemocnice Brno Ivo Rovný.
Zkušební provoz potrvá podle něj do listopadu, pak nemocnice rozhodne, zda si systém ponechá.
Stačí přijít a mluvit
Dětskou nemocnici tvoří třípatrový objekt a čtrnáct pavilonů. Celkem jde o desítky ordinací a vyšetřoven, takže není divu, že pro některé příchozí představuje toto zdravotnické zařízení labyrint.
CES 2024: Umělá inteligence dostala vlastní tvář, vypadá děsivě
Nové digitální zařízení s lidskou tváří je umístěno v Teyschlově hale, a to hned vedle centrální evidence. Šetří čas i zdravotníkům čekajícím na příchod již objednaných pacientů.
Návštěvníkovi jen stačí přistoupit k přístroji a začít s ním mluvit. Dotazy lze volit i pomocí dotykové obrazovky. Příchozí dostává informace o pracovištích v nemocnici, o klinikách i službách, které nemocnice poskytuje.
Informační servis je schopen zobrazit důležité služby v okolí Dětské nemocnice. Přístroj ukáže například bankomaty nebo zastávky MHD.
Jednoduchý a přehledný plánek, zobrazený na monitoru, lze velmi jednoduše během několika vteřin stáhnout pomocí QR kódu do mobilního telefonu.
Také v Praze
Brněnská nemocnice má zařízení momentálně zapůjčeno od jeho výrobce, společnosti aReception, za zhruba 10 000 korun měsíčně. „Novou službu si naši návštěvníci pochvalují,“ řekl mluvčí nemocnice Pavel Žára.
Nově využívaný digitální systém se podle dostupných informací testoval i v Praze, a to ve Fakultní nemocnici Bulovka a v Porodnici Podolí. Výrobce již dodává svého digitálního průvodce například do vysokých škol a také do knihoven.
Jak moc velký problém může být orientace v nemocnici, dokazuje i jeden z výzkumů vědců brněnské Masarykovy univerzity. Ukázalo se v něm, že až 47 procent dospělých v nemocnicích bloudí.