Článek
„V praxi se dnes ve firmách nejčastěji používá tam, kde dokáže zpracovat velké množství informací a pomoct lidem se v nich rychle zorientovat. Typicky jde o shrnování textů, analýzu zákaznické zpětné vazby, hledání vzorců v datech nebo podporu při přípravě podkladů pro rozhodování,“ řekl Novinkám Martin Felcman ze společnosti Productboard.
Zároveň se ale podle něj ukazuje, že největší přidaná hodnota umělé inteligence dnes není v tom, že by kompletně nahrazovala lidskou práci, ale pomáhá lidem lépe přemýšlet, klást správné otázky a dělat kvalitnější rozhodnutí.
Důležitý lidský faktor
Lidský faktor, který výsledky kontroluje a používá, je důležitý i podle technického ředitele společnosti Trustsoft Lukáše Poura. „Umělá inteligence je nástroj, asistent. Není to všemohoucí řešení a skutečnou hodnotu přináší až v kombinaci s odborností a zkušeností člověka,“ prohlásil.
Zároveň podle něj teď firmy intenzivně řeší vzdělávání zaměstnanců, protože si uvědomují, že bez základní gramotnosti v oblasti umělé inteligence se z potenciálu technologií stává spíš riziko než konkurenční výhoda. AI se podle šéfa firmy StartupJobs Filipa Mikschika stává běžnou součástí pracovního náčiní, podobně jako dřív Excel nebo dokumenty Google.
Firmy dnes nejvíc zajímá praktický dopad jejího využití. „Neřeší AI jako technologii, ale ptají se, kolik času a peněz jim ušetří a jak rychle uvidí výsledek. Největší zájem je o řešení, která zrychlí zpracování dokladů, omezí chyby a dají vedení přehled o nákladech a peněžních tocích v reálném čase,“ uvedl šéf společnosti wflow Robert Soudný.
Třeba u společnosti ČMIS umělá inteligence v reálném čase dynamicky přiděluje výkon a kapacitu infrastruktury aplikacím a webům, které ji zrovna potřebují. „Ve vánočních špičkách tak naši zákazníci ušetří až třicet procent nákladů na hostingové služby,“ uvedl šéf ČMIS Václav Svátek.
Akcelerátor výkonu a rychlosti
Úsporu času zmínil šéf firmy Patron GO Lukáš Vršecký. „AI se dnes ve firmách používá hlavně jako akcelerátor výkonu a rychlosti. Pomáhá rychle se rozhodovat na základě dat místo dlouhých analýz. Výsledkem je, že menší týmy zvládnou stejný objem práce jako dříve celé oddělení, s vyšší kvalitou a v kratším čase,“ popsal.
Zároveň podle Soudného roste poptávka po nástrojích, které propojí celý proces do jednoho systému. „Firmy už nechtějí mít pět aplikací a ručně je propojovat. Chtějí mít jistotu, že data dávají smysl, jsou správně a pod kontrolou,“ uvedl.

