Hlavní obsah

Duch ve stroji. Proč je dobré prosit umělou inteligenci a děkovat jí

4:24
4:24

Poslechněte si tento článek

Být zdvořilý k umělé inteligenci je nový trend. Přibližně 70 procent lidí při interakci s umělou inteligencí (AI) používá slova jako prosím a děkuji. Dvanáct procent z nich to dokonce dělá pro případ, že by došlo k povstání robotů. Vyplývá to z hloubkového průzkumu, který v prosinci 2024 provedla společnost Future. Někteří znalci si navíc myslí, že to pomáhá s výkonem chatbotů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační obrázek

Článek

Používaní umělé inteligence, zejména pak chatbota ChatGPT, se pro mnoho lidí stalo normou. Ať už se jedná o školu, práci, nebo obyčejné dotazy na to, jak například pěstovat rajčata nebo co si obléct na narozeninovou oslavu, čím dál více uživatelů AI využívá v každodenním životě.

V posledních několika měsících se navíc objevil trend, kdy lidé zdůrazňují, že je důležité umělou inteligenci žádat o pomoc zdvořile – tedy prosit a děkovat. Podle průzkumu vydavatelství Future, vlastněného webem TechRadar, kterého se zúčastnilo více než tisíc respondentů, se 67 procent uživatelů v USA a 71 procent ve Velké Británii chová zdvořile k chatbotům AI.

Důvodem je především fakt, že se někteří respondenti bojí budoucích následků. Většina tak ale činí jednoduše z důvodu slušnosti, a to bez ohledu na to, zda mluví s umělou inteligencí nebo s člověkem, píše web TechRadar.

„Prosím“ a „děkuji“ stojí OpenAI miliony dolarů

Zatímco většina respondentů má tendenci být k umělé inteligenci zdvořilá, názory odborníků se rozcházejí v tom, zda je to nutné, či nikoli. Někteří si ale myslí, že je to prospěšné pro výsledky a výkon.

„Je povzbudivé vidět, že uživatelé mají pocit, že být zdvořilý k asistentům s umělou inteligencí je správné,“ říká Ben Wood, hlavní analytik společnosti CCS Insight.

„Osobně si myslím, že je to důležité ze společenského hlediska. Pokud se stane přijatelným chovat se k asistentům umělé inteligence neuctivě, začne se toto chování přenášet do mezilidských vztahů a to je šikmá plocha,“ dodal.

Na druhou stranu redaktor webu TechRadar John-Anthony Disotto si myslí, že je to zbytečné. „Vlastně mě překvapuje, že 70 % lidí je k umělé inteligenci zdvořilých. Vždyť je to jen počítačový program,“ komentoval snahu děkovat a prosit umělou inteligenci redaktor.

„Ve způsobu, jakým s AI komunikujeme, určitě hraje roli prvek neznáma a myslím, že spousta lidí se podvědomě bojí toho, co přinese budoucnost. Volit zdvořilost jako způsob, jak udržet umělou inteligenci na své straně je strachování v té nejlepší formě, ale všichni jsme viděli 2001: Vesmírná odysea,“ dodal.

Navíc je nutné zmínit, že například OpenAI stojí slova jako „prosím“ a „děkuji“ miliony dolarů a má to také vliv na životní prostředí. Potvrdil to sám generální ředitel společnosti Sam Altman na platformě X v reakci na dotaz jednoho z uživatelů.

Být zdvořilý k umělé inteligenci má své výhody

I přes finanční nevýhody může být slušnost v rámci konverzace s umělou inteligencí výhodou pro mnoho uživatelů v podobě lepších výsledků. „Ukazuje se, že být zdvořilý k umělé inteligenci není jen tak pro nic za nic. Je to chytrá taktika,“ vysvětlil globální viceprezident společnosti Botify A. J. Ghergich.

„Studie ukazují, že když jsme zdvořilí, spouštíme v AI vzorce, které navazují na užitečnou a podrobnou lidskou komunikaci. Zdvořilé podněty tak mohou zlepšit výkonnost umělé inteligence až o 30 procent,“ dodal.

S tím souhlasí i ředitel návrhářského týmu pro Microsoft Pilot Kurtis Beavers. Podle něj nejde o to, že AI chatbot ocení, když řeknete „prosím“ nebo „děkuji“, ale o to, že používání základních pravidel etikety při interakci s AI pomáhá vytvářet respektující a kooperativní výstupy.

„Používání zdvořilého jazyka udává tón odpovědi. Když chatbot zaznamená zdvořilost, je pravděpodobnější, že bude zdvořilý i on. Na druhou stranu, pokud použijete provokativní nebo hrubý jazyk, pravděpodobně se vám dostane stejné odpovědi. Stejně jako lidé ani umělá inteligence nemůže být vždy nad věcí,“ řekl Beavers pro WorkLab.

„Místo toho, abyste chatbotovi dávali příkazy, začněte své pokyny slovem ‚prosím‘. Když chatbot odpoví, poděkujte mu a nezapomeňte mu říct, že oceňujete jeho pomoc. Tím si nejen zajistíte, že se vám dostane laskavosti, ale také zlepšíte odezvu a výkon,“ dodal.

Ať už je důvod, proč se k umělé inteligenci chovat zdvořile, jakýkoli, je v souladu s rostoucím úsilím poskytovatelů AI, aby jejich chatboti působili lidštěji a tak, že mají duši. Což možná vysvětluje, proč s roboty mluvíme vlídněji.

Výběr článků

Načítám