Článek
Žijeme v digitálním věku, kdy se stále častěji hranice mezi naším osobním životem a technologickými nástroji stírají. Jak se umělá inteligence stává chytřejší, někteří uživatelé jsou vynalézavější společně s ní, a to včetně dětí.
Své o tom ví i mladý spisovatel Nathan Ramos Park, který na začátku dubna zveřejnil na sociální síti Instagram video pojednávající o dceři svého přítele. Ta se s pomocí umělé inteligence dokázala omluvit ze školy a jít na pyžamovou party se svými kamarádkami. Všechny totiž používaly AI klony hlasů svých rodičů generované pomocí umělé inteligence, aby nemusely jít i na několik dnů do školy, píše web Daily Dot.
Matka třináctileté dívky se o situaci dozvěděla až po několika dnech, kdy jí sama škola zavolala, jestli je její dcera v pořádku. Omluvenka přitom nebyla jediným, oč se dívka snažila. Pomocí klonu hlasu své matky pak dokonce chtěla přesvědčit svého otce, aby mohla přespat u kamarádek.
„Je to jen začátek. Nahrát hlas svých rodičů do generátorů umělé inteligence a pak ho použít, aby vás z něčeho vykecal. Opravdu to nechápu,“ řekl překvapený Park ve videu. „Proč by děti musely chodit do školy, proč by měly něco dělat, když se pomocí AI mohou tak jednoduše omluvit ze školy? Je to opravdu šílené,“ dodal.
Krádež identity
Samotné video získalo přes 60 tisíc lajků, více než dva tisíce komentářů a 1,4 milionu zhlédnutí. Komentáře se pohybovaly od zvědavých a ohromených až po předpovědi masivních krádeží identity.
Menšina komentujících se domnívala, že děti potřebují více podpory a že umělá inteligence je pozitivním přínosem pro vzdělávání dětí. „Upřímně řečeno, myslím si, že děti, které se vyhýbají škole, to dělají z nějakého důvodu a sdělují tím, že potřebují podporu nebo pauzu, nebo že s něčím bojují,“ zněl jeden z komentářů.
„Inovativní využití AI a dalších technologií je praktickou přípravou na život. Není to tedy nutně něco děsivého, ale spíše příležitost reagovat na nové metody a na sdělované potřeby,“ dodal další uživatel.
Většina komentujících však byla ohromena a trochu znepokojena úrovní vynalézavosti, kterou dívka využila k realizaci svých plánů s umělou inteligencí. „To je technologie na úrovni Ferrise Buellera (hlavní postava z kultovního amerického filmu Volný den Ferrise Buellera, pozn. red.),“ popsal své myšlenky jeden z uživatelů. „Jsem stejně ohromený jako vyděšený. Jsme v koncích,“ napsal další.
Někteří uživatelé ale také poukázali na nebezpečí, které představuje používání AI technologií 13letou dívkou. „Mnoho lidí přehlíží jeden detail. Hlas matky nyní existuje v tomto ekosystému a je ještě více vystaven krádeži identity, a to vše proto, že dcera chtěla vynechat školu,“ vysvětlil rizika jeden z uživatelů.
Film Volný den Ferrise Buellera
Ferris Bueller je fiktivní postava a hlavní hrdina amerického filmu Volný den Ferrise Buellera (Ferris Bueller’s Day Off) z roku 1986, který režíroval John Hughes.
Tento středoškolák z Chicaga se jednoho dne rozhodne ulít ze školy a užít si dokonalý den volna se svou přítelkyní Sloane a nejlepším kamarádem Cameronem. Během toho se dostávají do různých bláznivých situací, zatímco se je snaží odhalit školní ředitel Ed Rooney.
Ferris je známý svým charismatem, vtipem a schopností manipulovat situace ve svůj prospěch. Ve filmu často prolamuje čtvrtou stěnu, tedy mluví přímo k divákům, což bylo v té době neobvyklé a velmi působivé.
Film se stal kultovní klasikou a Ferris Bueller symbolem teenagerské svobody, rebelství a chytrosti. Hlavního hrdinu hraje Matthew Broderick.
Studenti se dostávají do potíží kvůli AI
Příklad Parka, kdy studenti manipulují s umělou inteligencí pro svůj prospěch, je sice kreativní, ale rozhodně není ojedinělý.
Průzkum mezi učiteli středních a vysokých škol provedený Centrem pro demokracii a technologie zjistil, že studenti se stále častěji dostávají do potíží kvůli používání umělé inteligence k plnění písemných úkolů.
Ve školním roce 2023–2024 uvedlo 63 % učitelů, že studenti používali generativní AI ve svých školních pracích. Tento počet se proti školnímu roku 2022–2023 zvýšil o 48 % a předpokládá se, že i v letošním roce poroste.
„Studenti používají umělou inteligenci a budou v tom pokračovat, a to ať už pod vedením pedagogů, nebo bez něj,“ vysvětlila Tara Nattrassová, výkonná ředitelka pro inovace a strategii v ISTE+ASCD, neziskové organizaci poskytující obsah a odborný rozvoj v oblasti vzdělávacích technologií.
„Vzdělávání studentů v oblasti bezpečného a etického používání AI je součástí naší odpovědnosti pomáhat jim stát se přínosnými digitálními občany,“ uzavřela.