Hlavní obsah

AI modelka ve Vogue. Narušuje to duševní zdraví lidí, obávají se odborníci

4:42
4:42

Poslechněte si tento článek

V srpnovém tištěném vydání módního časopisu Vogue se v reklamě na značku Guess objevila bezchybná blondýna. Ačkoliv vypadá jako reálný člověk, ve skutečnosti se jedná o modelku vytvořenou umělou inteligencí, která má reprezentovat budoucnost módy. Reklama okamžitě vyvolala kontroverze, včetně návratu škodlivých a nerealistických standardů krásy a podkopávání dlouholeté snahy o větší rozmanitost a inkluzi v módním průmyslu.

Foto: screenshot Instagramu společnosti Seraphinne Vallora

Instagram společnosti Seraphinne Vallora

Článek

Za kontroverzní reklamou stojí britská společnost Seraphinne Vallora. Její zakladatelky Valentina Gonzalezová a Andreea Petrescuová uvedly pro BBC, že je přes instagram oslovil spoluzakladatel značky Guess Paul Marciano s žádostí, aby pro letní kolekci „navrhly“ modelku vytvořenou pomocí umělé inteligence.

„Vytvořily jsme pro něj deset návrhů modelů. On si poté vybral jednu brunetku a jednu blondýnku, které jsme dále rozvíjely,“ řekla pro BBC Gonzalezová.

„Často panuje mylná představa, že generování obrázků pomocí umělé inteligence je jednoduché. Ve skutečnosti jde o složitý proces,“ dodala.

Společnost má pět zaměstnanců, kteří vytvářejí modely AI, od vzniku nápadu k hotovému produktu může uplynout až měsíc. Dvojice uvádí, že si za klienta, jako je Guess, účtuje až šestimístné částky.

AI v módních kampaních

Felicity Haywardová, plus-size modelka, která se v oboru pohybuje již více než deset let, však tvrdí, že využívání AI modelek v módních kampaních působí líně a lacině.

„Buď tím chce Guess vyvolat rozruch a zdarma se zviditelnit, nebo jen snižuje náklady, aniž by se zamýšlel nad tím, jaké to může mít dopady,“ popsala své pocity Haywardová.

„Zařadit modelku vytvořenou umělou inteligencí je podle mě velmi skličující a děsivé. Může to zmařit roky práce na větší rozmanitosti v oboru,“ dodala.

Vanessa Longleyová, generální ředitelka charitativní organizace Beat zabývající se poruchami příjmu potravy také novou AI reklamu popsala jako znepokojující.

„Pokud jsou lidé vystaveni obrazům nerealistických těl, může to ovlivnit jejich myšlení o vlastním těle. Špatný obraz těla zvyšuje riziko vzniku poruchy příjmu potravy,“ vysvětlila.

Rozhodnutí časopisu Vogue zařadit do reklamy modelku stvořenou umělou inteligencí vyvolalo rozruch i na sociálních sítích.

„Páni! Jako by očekávání ohledně krásy nebyla dost nereálná, přichází umělá inteligence, aby je znemožnila. Dokonce ani modelky nemohou konkurovat,“ napsal jeden z uživatelů na platformě X. „Vogue pro mě ztrácí na důvěryhodnosti,“ dodal další uživatel.

Rozsáhlá kritika umělé inteligence

V reakci na rozsáhlou kritiku Gonzalezová a Petrescuová uvedly, že jejich cílem není podporovat úzké standardy krásy. Zároveň však přiznaly, že snímky generované umělou inteligencí, které zveřejňují na instagramovém profilu své firmy, postrádají rozmanitost.

„Nevytváříme nedosažitelný vzhled. Ve skutečnosti model umělé inteligence pro Guess vypadá docela realisticky. Nakonec všechny reklamy jsou vytvářeny tak, aby vypadaly dokonale, a obvykle v nich vystupují supermodelky, takže to, co děláme my, není jiné,“ vysvětlila Petrescuová.

Společnost Seraphinne Vallora zároveň odmítá, že by její činnost připravovala lidi o práci. Tvrdí, že jejich průkopnická technologie má sloužit jako doplněk, nikoli jako náhrada skutečných modelek.

„Nabízíme firmám další možnost volby, jak produkt uvést na trh,“ řekla Petrescuová. „V naší společnosti vytváříme nová pracovní místa. Součástí procesu vytváření modelů s umělou inteligencí je i najímání skutečných modelů a fotografů, aby viděli, jak produkt vypadá na člověku v reálném životě,“ dodala.

Podle webu BBC však společnost na svých stránkách uvádí jako jednu z hlavních výhod spolupráce právě úsporu nákladů – není totiž potřeba investovat do drahé výpravy, vizážistů, pronájmu lokací, kulis, fotografů, cestování ani najímání skutečných modelek.

K problému se přidává i nedostatečná transparentnost. Ve Spojeném království totiž není označování obsahu vytvořeného umělou inteligencí zákonným požadavkem.

Firma Guess sice označila svou reklamu jako vytvořenou umělou inteligencí, ale toto prohlášení je malé a nenápadné. Čtenáři ho mohou přehlédnout a obrázek na první pohled vypadá zcela realisticky.

Vývoj AI modelek

Přesto někteří ve vývoji AI modelek vidí pozitiva. Například bývalá modelka a nyní podnikatelka v oblasti technologií Sinead Bovellová předpovídá, že každý by mohl začít vnímat sám sebe jako modelku.

„Do budoucna si budeme moct vytvořit osobního avatara s AI a budeme tak moct zjistit, jak oblečení vypadá a sedí,“ předpověděla Bovellová.

„Modelů vytvořených umělou inteligencí bude v budoucnu přibývat. Na druhou stranu nesměřujeme do budoucnosti, kdy bude každý model vytvořen umělou inteligencí,“ uzavřela.

Výběr článků

Načítám