Hlavní obsah

Točna v olomouckém muzeu je opravena

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Železniční muzeum Českých drah (ČD) v Olomouci se po pěti měsících dočkalo kompletní rekonstrukce točny. Opravou prošlo také kolejiště u depa historických vozidel, kde je i nová žulová dlažba v části kolejí mezi točnou a kruhovou remízou. Pohyb návštěvníků v prostoru kolejiště tak bude pohodlnější a bezpečnější. Vše přišlo na 13 milionů korun. Veřejnosti se prostory muzea otevřou 17. září, kdy zde proběhne Regionální den železnice. Právo o tom informovala mluvčí ČD Vanda Rajnochová.

Foto: České dráhy

Rekonstruovaná točna v olomouckém železničním muzeu.

Článek

Životnost točny, která zajišťuje vjezd do kruhového depa, se podle ní nachýlila ke konci a její rekonstrukce byla nezbytná. Jinak by hrozilo přerušení provozu v areálu. Kompletní rekonstrukce zahrnovala vybudování zcela nové betonové vany, tedy prostoru, ve kterém se otáčí ocelová konstrukce. Odborníci opískovali rovněž mostovku, odstranili poškozené součásti a osadili nové pochozí plechy.

Depozitář železničního muzea je vyhledávaným cílem místních i turistů během nostalgických jízd

„Točna je jakýmsi srdcem tohoto prostoru, protože zajišťuje výjezd vozidel z areálu. S tím, jak se postupně mění vozový park a vznikají nové nároky na deponování a servis moderních vozidel, se točny pomalu stávají minulostí a nové už nevznikají,“ uvedl ředitel Centra historických vozidel ČD Marek Plochý s tím, že v další fázi zvelebování areálu ČD chtějí opravit střechu remízy, tedy prostoru, kde je zázemí pro historická vozidla a probíhá zde i jejich údržba.

„Pak přijde na řadu modernizace budov. Rádi bychom z olomouckého depozitáře vytvořili atraktivní prostor pro malé i velké fanoušky železnice,“ podotkl ředitel.

Exponáty z regionu

Remíza v Olomouci, jejíž součástí je i samotná točna, byla otevřena 1. května 1950. Než zde bylo v roce 2012 otevřeno muzeum historických vozidel, sloužil areál jako depo pro motorové vozy. Muzeum se od počátku zaměřuje na exponáty, které se vztahují k regionu a byly provozovány hlavně na Moravě.

„Zázemí zde má například jedna z nejstarších parních lokomotiv na našem území Kocúr z roku 1898, parní lokomotiva Rosnička nebo motorový vůz Kredenc z roku 1950,“ konstatovala Rajnochová.

Do továrny Oskara Schindlera nejen za osudy krakovských Židů

Cestování

Naposledy se olomoucký depozitář ČD Muzea otevřel veřejnosti v březnu, kdy zde proběhlo tradiční Odemykání točny, pak sezonu ovlivnila právě její rekonstrukce.

„Olomoucký depozitář železničního muzea má velký potenciál, už nyní je vyhledávaným cílem místních obyvatel i turistů během nostalgických jízd, na které se zájemci příští rok mohou těšit opět od jara do podzimu. Věřím, že s jeho postupným zvelebováním se ještě více dostane do povědomí veřejnosti a ruku v ruce s tím se v budoucnu rozšíří i jeho provozní doba,“ dodal generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám