Hlavní obsah

Když protestovaly praktické ženy – nejen proti komunistům

Právo, Doubravka Olšáková
9:38
9:38

Poslechněte si tento článek

Pro příslušníka dopravní policie, který řídil 7. listopadu 1989 dopravu na Václavském náměstí v Praze, to musel být nesmírně trapný okamžik. V reakci na stížnosti kolemjdoucích byl přinucen rozehnat malý hlouček žen, který zde rozvinul transparent s nápisem „Chceme pravidelné zásobování základními hygienickými potřebami“ a začal sbírat podpisy pod petici.

Foto: Ludvík Hradílek

Protestní korzo pražských matek s kočárky kvůli znečištěnému životnímu prostředí – 29. květen 1989

Článek

Jak ukazuje video Originálního videojournalu z této akce, dopravní policista se v davu přihlížejících zorientoval velmi rychle a zamířil si to rovnou k Olze Havlové, která akci iniciovala. Komentář dále uvádí, že po deseti minutách úpěnlivých proseb červenajícího se policisty se ženy skutečně rozešly.

Zatímco před rokem 1989 byly veřejné demonstrace a protesty v Československu spíše výjimkou, v roce 1989 se rozhodla vyjít do ulic nejen politická opozice, ale i ženy, jejichž požadavky se týkaly každodenního života v komunistickém Československu. Jak to shrnula Olga Havlová: „Já si myslím, že ženy jsou daleko praktičtější a dovedou klást velice jednoduché otázky, ale k věci.“ Ženské protesty pozdního socialismu byly sice tiché, ale radikální.

Když chyběly vložky

Hygienické dámské potřeby prošly v Československu po roce 1945 velmi rychlým procesem standardizace. Nejčastější, nejdostupnější a nejekonomičtější variantou byla poskládaná vata, později buničitá vata zabalená do síťky s řídkými oky, či vložky z lisovaného skládaného papíru. V roce 1973 se dokonce v českých i slovenských obchodech objevily vložky s lepicím páskem, které byly ovšem nedostatkovým zbožím.

Foto: čtk

Kadeřnický salon v Hanušovicích na Šumpersku, duben 1975

Kvůli centrálnímu plánování a špatné distribuci se postupně stávaly nedostatkovým či tzv. podpultovým zbožím i obyčejné vložky. Československá televize například v reportáži z druhé poloviny 80. let upozorňovala na to, že v systému dlouhodobě scházelo až pět tisíc tun papíru určeného k výrobě hygienických pomůcek ročně.

Po požáru Harmaneckých papíren na Slovensku 17. června 1988 se pak celý systém výroby a distribuce základních hygienických potřeb v Československu zhroutil. Harmanecké papírny byly totiž hlavním výrobcem toaletního papíru a hygienických potřeb pro celou federaci. Když v roce 1988 shořely klíčové části závodu včetně výrobních linek a skladových zásob, nastal v důsledku centrálního způsobu plánování okamžitý výpadek zásobování po celé zemi, kterým se na svém zasedání musel zabývat i Ústřední výbor Komunistické strany Československa.

Nejhůře dopadla tato krize na venkov, kde vznikla dobová říkanka: „Není papír, nejsou vložky. Co si dáme mezi nožky? My jsme holky z dědiny, postačí nám noviny.“ Božena Němcová v 19. století zmiňuje ve své korespondenci i takové výjevy ze své každodennosti, jako bylo praní zakrvácených plátýnek, což byly skládané kusy natrhaného plátna, které v té době používaly ženy jako menstruační pomůcky. S podobnými obrazy se setkáváme na českém venkově i o více než sto let později, kdy používaly ženy místo nedostatkových vložek rozstříhané dětské pleny, staré ručníky…

Třítýdenní krizi s nedostatkem toaletního papíru a hygienických potřeb z léta 1988 nakonec vyřešil Ústřední výbor Komunistické strany Československa dovozem 3 tisíc tun těchto hygienických potřeb z ciziny, především z Rakouska, Jugoslávie a později i Číny. Padly však na to cenné devizové rezervy ČSSR ve výši 12 milionů korun československých, což by dnes podle hrubého přepočtu odpovídalo více než 200 milionům korun.

Foto: ČTK

V Tuzexu bylo západní kvalitní zboží, ale jen pro vyvolené (ministerstvo práce a energetiky, Tuzex, Transgas v centru Prahy, rok 1985).

Malá demonstrace v Praze, kterou iniciovala Olga Havlová, tedy neodrážela jen krátký výpadek z roku 1988, ale dlouhodobý nedostatek základních hygienických pomůcek, který lze označit za systémovou menstruační chudobu. Ačkoli formálně byl přístup ke zdravotní péči v Československu před rokem 1989 zajištěn, pro ženy představovalo dlouhodobé přehlížení hygienických potřeb útok na jejich důstojnost i tělesnou integritu. Vyjít do ulic se tak jevilo jako jediný způsob, jak si svou důstojnost udržet.

Pražské matky za životní prostředí

Nejvýraznějším ženským protestem konce pozdního komunismu byla ovšem akce tzv. pražských matek v květnu 1989. Tato neformální skupina žen a matek vznikla v roce 1988 kvůli zhoršujícímu se stavu životního prostředí v Praze. Skupinu maminek, které se pravidelně potkávaly na dětských hřištích a někdy i v soukromí, znepokojoval dopad znečištěného životního prostředí na zdraví jejich dětí. Proto od roku 1988 aktivně psaly poslancům či hygienikovi hlavního města Prahy, po němž například žádaly zveřejnění skutečných dat o stavu znečištění životního prostředí v Praze. Mezi iniciátory patřila Anna Hradílková, Terezie Hradílková, Rut Kolínská, Jarmila Johnová a další.

Foto: Ludvík Hradílek

Protest pražských matek 29. května 1989

Ze strany úřadů se jim žádné odpovědi nedostalo, do paměti se však pražským matkám vrylo, s jakou benevolencí a shovívavostí s „maminkami“ političtí představitelé i odborníci hovořili, aniž jejich obavám přikládali větší váhu. Z toho důvodu se pražské matky rozhodly k radikálnímu kroku a 29. května 1989 uspořádaly protestní korzo maminek s kočárky, které se konalo u příležitosti konference evropských ministrů životního prostředí v Praze. Petiční archy za zlepšení stavu životního prostředí a zpřístupnění údajů o jeho skutečném stavu podepsalo za necelé dvě hodiny více než 360 kolemjdoucích, které matky potkaly při korzu centrem Prahy přes Celetnou ulici až na Staroměstské náměstí.

Vzhledem k pozornosti, kterou v centru města svým korzem vzbudily, je okamžitě začala monitorovat Státní bezpečnost, která ale tváří v tvář dětem v kočárcích nevěděla, jak reagovat. Jedna z aktérek slyšela dokonce reakci jednoho z estébáků, když vysílačkou žádal o další instrukce: „Ale co máme dělat, když to jsou matky s dětmi?“ Neudělali naštěstí nic.

U památníku Jana Husa potom matky s dětmi udělaly kolečko, zazpívaly „Travičko zelená“ a průvod se pokojně rozešel. Petiční archy následujícího dne doručil zahraniční novinář na tiskové konferenci představitelům komunistické moci, i když se mu v tom Státní bezpečnost snažila všemožně zabránit.

Foto: ČTK

Dětská pojízdná poradna Okresního ústav národního zdraví z Prachatic v obci Lažiště, červen 1974

Ani tento protest, nikoli jediný takový v Praze, nebyl pouze sentimentálním gestem, ale promyšleným aktem občanského odporu, který vnesl do veřejného prostoru téma péče jako politické hodnoty. V momentě, kdy stát selhával v ochraně zdraví těch nejzranitelnějších, proměnily pražské matky své mateřství ve zdroj legitimního a radikálního požadavku na převzetí odpovědnosti za péči o životní prostředí, která byla v jejich podání prodloužením péče o domov a vlastní rodinu.

Puč na Praze 4

Poslední ze série příběhů o vzpouře žen se odehrál už po roce 1989. Prvního července 1990 přijelo před místní úřad Prahy 4 v Nuslích nejprve osobní auto plné žen a hned za ním bílé prezidentské BMW s Olgou Havlovou. Pozornost sdělovacích prostředků byla toho dne upřena na Pražský hrad, kde prezident Václav Havel uváděl do funkce svého kancléře Karla Schwarzenberga. Zatímco Havlovy plány měly zlepšit politickou kulturu v zemi, plány jeho ženy byly toho dne mnohem radikálnější. Jela totiž společně s dalšími členy Výboru dobré vůle obsadit místní úřad Prahy 4. Havel na tiskové konferenci na otázku, jak tráví tento den jeho žena, odpověděl: „Právě obsazuje se svými přáteli z Výboru dobré vůle Národní výbor v Praze 4.“ O tom, co chystá Olga, tedy věděl.

Foto: Vlasta Luťanská, Právo

Olga Havlová zorganizovala „puč“ a prezident o tom věděl…

Důvodem k tak radikálnímu kroku, pro který se Olga Havlová rozhodla, byla kritická situace v Jedličkově ústavu pro tělesně postižené. O problémech ústavu se vědělo, pokud ne od poloviny 60. let, kdy se fakticky zhroutil systém sociální péče o handicapované osoby, tak tedy určitě od jara 1989, kdy zaměstnanci, rodiče a další, kterým nebyl osud „Jedličkárny“ lhostejný, veřejně demonstrovali za zlepšení ústavních podmínek.

Komunistická ideologie totiž vycházela z představy, že s nástupem komunismu zmizí ze společnosti sociálně nepřizpůsobiví, tělesně handicapovaní a další jinak problematické skupiny obyvatelstva. Situace v Jedličkově ústavu byla na konci 80. let kritická – selhávající péče o handicapované reflektovala hlubší selhání státu – a na konci 80. let už byla situace v ústavu natolik zoufalá a kritická, že o ní začali otevřeně mluvit i její zaměstnanci a vedoucí pracovníci.

Jedličkův ústav a péče o handicapované se tak staly symbolem toho, co komunistický režim nechtěl vidět – a co Olga Havlová odmítla po listopadu 1989 dál přehlížet. Do budovy Prahy 4 vstoupila proto onoho 1. července 1990 razantně a velmi jasně dala najevo, že pokud se jí nedostane oficiální odpovědi na dotaz, co bude dále s „Jedličkárnou“, budovu neopustí. Na úřadě zavládlo zděšení a zodpovědní úředníci se před Olgou Havlovou střídali jako apoštolové na orloji.

Olga Havlová neměla představu, že její návštěva vše změní, avšak onoho dne – jak poznamenala v pozdějším rozhovoru – vědomě propůjčila autoritu první dámy činu, který byl podle ní důležitý a sociálně relevantní. Jak sama řekla, „přece jenom prestiž v těchto záležitostech hodně pomáhá. Kdyby včera přišli občané na národní výbor, tak je velice zdvořile odmítnou, dřív tedy nezdvořile, teď doufám, že už zdvořile, a řeknou jim, že jim dají vědět. Když jsem tam byla já, tak si to nedovolili. Myslím, že když jde o dobrou věc, že se to prostě dělat má.“

Foto: Matyáš Folprecht, Právo

Dějiny nelžou – historický seriál deníku Právo

Ženská rezistence má mnoho podob, přičemž většina z nich je zakořeněna v každodennosti, péči a tělesnosti – tedy oblastech, které byly z hlediska státního plánování marginální, ale z hlediska života obyčejných lidí zásadní. Protesty žen v pozdním období komunistického Československa – od protestu kvůli menstruační chudobě přes ekologické demonstrace pražských matek až po občanské angažmá Olgy Havlové v roli první dámy – představují specifický a často opomíjený typ politické akce, který se vymykal tradičním protestům politické opozice.

Byla to taková malá revoluce zdola – revoluce péče , která ukázala, že ani ideologie, ani ekonomika nedokáže potlačit ženskou důstojnost, odhodlání a ženskou solidaritu.

Autorka je historička, působí v Institutu politologických studií na Fakultě sociálních věd UK.

Výběr článků

Načítám