Hlavní obsah

Změna dodavatele energií může přijít draho

Právo, Martin Procházka

Máte u svého dodavatele elektřiny či plynu smlouvu na dobu určitou a rozhodnete se před jejím vypršením dodavatele změnit? Pak se musíte připravit na to, že stávající dodavatel vám může naúčtovat tučnou smluvní pokutu. Přechod ke konkurenci se pak vůbec nemusí vyplatit.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Proto je při podpisu dlouhodobějších smluv, které už nyní dodavatelé běžně nabízejí na tři roky, dobré zvážit, zda se třeba nechystáte stěhovat a museli byste smlouvu měnit.

Jaké pokuty uplatňují největší dodavatelé?

ČEZ si vyhrazuje právo požadovat smluvní pokutu u fixovaných produktů. Její výše se odvíjí od počtu měsíců zbývajících do konce smlouvy, kterou zákazník předčasně ukončil. Částka se u hlavních produktů pohybuje mezi 70 a 150 korunami za každý měsíc, po který zákazník smlouvu nedodržel. Pokud tedy ukončíte smlouvu rok před koncem fixace, zaplatíte pokutu 840 až 1800 Kč.

Pozor na „dárky“

„Jde i o férovost vůči těm zákazníkům, kteří nemají fixované produkty. Bylo by vůči nim nespravedlivé, pokud by fixovaný zákazník využívající nižší ceny měl stejnou volnost jako ten nefixovaný,“ vysvětlil Právu mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Hlavní produkt u plynu má ČEZ na dobu neurčitou a bez sankcí za předčasné vypovězení smlouvy.

Gazdík také varoval před uzavíráním smluv s dodavateli, kteří mají i další sankce, takže penále při přestupu hrozí ještě vyšší.

Zákazník může odejít od dodavatele v době trvání smlouvy bez sankce, pokud ten změní smluvní podmínky nebo zvýší cenu za dodavatelskou část

„Neseriózním jednáním bývají vysoké deaktivační poplatky i v řádu tisíců korun, ke kterým někteří dodavatelé zákazníky zavazují (a ti o tom většinou ani nevědí), pokud by zákazník smlouvu nedodržel.

U elektřiny je u PRE fixní pokuta 4500 Kč a 200 Kč za kalendářní měsíc zbývající do vypršení smlouvy. Pokud odebíráte plyn od PRE, účtuje si firma smluvní pokutu složenou ze dvou částí. První je 200 korun za každý kalendářní (i nedokončený) měsíc zbývající do konce smlouvy. Dále se platí fixní částka, která se odvíjí od očekávané roční spotřeby. Například u domácností v bytě se spotřebou 19 000 kWh ročně činí 2800 Kč. Pokud tedy například tato rodina vypoví smlouvu rok před jejím vypršením, zaplatí 5200 Kč.

U rodiny v domě se spotřebou 32 000 kWh je fixní částka 5200 Kč. Pokud vypovíte smlouvu rok před jejím vypršením, zaplatíte 7600 Kč. Teoreticky nejvyšší možná pokuta u PRE je u těch, kdo ročně odebírají více než 63 000 kWh, a to 55 400 Kč.

U E.ON fixní pokuta

U E.ON je výše pokuty u nových smluv dána fixně. „V případě aktuálně uzavíraných smluv o sdružených službách dodávky elektřiny a plynu je výše smluvní pokuty za porušení závazku, tedy odebírat komoditu po celou dobu trvání smlouvy pouze od E.ON Energie, standardně pro domácnosti stanovena ve výši 5500 korun.

Tato částka je u domácností stejná pro obě komodity a nezávisí na konkrétním produktu. U dříve uzavřených smluv však může být výše této smluvní pokuty stanovena odlišně,“ řekl Právu vedoucí zákaznické obsluhy E.ON Rudolf Uzlík.

Existenci pokut vysvětluje tím, že pro klienta je nakoupena komodita na dobu fixace, a pokud se rozhodne neoprávněně ukončit smlouvu, vznikají tím dodatečné náklady na straně dodavatele.

Rovněž Bohemia Energy účtuje fixní pokutu. „V případě porušení smluvních ujednání uplatňujeme jednoduchou politiku, která se vztahuje na všechny smlouvy - bez rozdílu komodity a produktu. Výše sankce je stanovena vůči domácnostem na částku 6050 Kč,“ řekla Právu mluvčí Hana Novotná.

Firma ale dá výjimku těm, kteří doloží vážný důvod k ukončení smlouvy. „Chápeme, že předčasné ukončení dodávkové smlouvy bývá velmi často způsobeno změnou životních potřeb zákazníka, například stěhováním, úmrtím nebo demontáží měřidla například při změně technologie vytápění. Pokud zákazník tuto skutečnost doloží, žádnou smluvní sankci neuplatňujeme,“ doplnila.

Kdy se lze postihu vyhnout

Zákazník ale může odejít od dodavatele ještě v době trvání smlouvy bez sankce, a to v případě, že dodavatel změní smluvní podmínky nebo zvýší cenu za dodavatelskou část, ať už jde o komoditu, nebo stálý měsíční plat. V takovém případě se klient může rozhodnout, že nové podmínky nebude akceptovat a využije možnosti od smlouvy odstoupit bez sankcí.

Obchodník má ze zákona povinnost zveřejnit nové smluvní podmínky nejpozději 30 dní před účinností změny a adresně klienta o změně informovat. Ten má pak právo na odstoupení od smlouvy, a to nejpozději 10 dnů před dnem účinnosti změny s tím, že obvykle odstupuje k datu, kdy začínají platit podmínky nové.

Pokud dodavatel nesplní podmínky informování o změně podle energetického zákona, je zákazník oprávněn odstoupit od smlouvy až tři měsíce od účinnosti změny.

Anketa

Změnili jste někdy dodavatele energií?
ano, několikrát
25,2 %
jednou
28,3 %
ne
46,5 %
Celkem hlasovalo 2475 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám