Hlavní obsah

Proti vybílení účtu se můžete pojistit

V online světě se pohybuje stále více lidí, nakupují v e-shopech, platí kartou či třeba sdílejí svůj život s ostatními na sociálních sítích. Riziko zneužití osobních údajů či platební karty tak roste. Podle pojišťoven zároveň přibývá lidí, kteří se proti nástrahám internetu pojišťují.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Prakticky denně přicházejí zprávy o vybílených účtech, zneužitých informacích a dalších podvodech, ke kterým dochází v tzv. kyberprostoru. Podle Policie ČR počet trestných činů v internetovém prostředí roste a lze předpokládat, že poroste i nadále. Podle policejních záznamů bylo loni v kyberprostoru spácháno 9518 trestných činů, jejich počet tak meziročně narostl o 1445. Objasněna přitom byla jen čtvrtina z nich.

Kybernetická kriminalita je v Česku na vzestupu, varovala policie

Bezpečnost

Jde hlavně o podvodné e-maily, s jejichž pomocí chtějí pachatelé vylákat osobní či citlivé údaje od adresátů. Loni policisté zaznamenali také více případu vishingových útoků, kdy se útočníci během telefonického hovoru vydávají za bankéře či policisty, společně s tzv. spoofingem, tedy situací, kdy se útočníci maskují za pravé telefonní číslo, e-mail či webové stránky dané instituce.

Meziročně o 45 procent stoupl i počet případů hackingu, tedy napadení e-mailových účtů, resp. jejich přístupových údajů, případně napadení přístupových údajů sociálních sítí. Další skupinou protiprávního jednání na internetu jsou mravnostní trestné činy.

Hackeři jsou stále vynalézavější, mnohdy jim nahrává i chování lidí na internetu.

I přes sebevětší opatrnost v online světě se kdokoliv může dostat do situace, kdy budou ohroženy jeho finance či zneužity osobní údaje nebo poškozena pověst. K eliminaci škod je ale možné se pojistit.

Už za 25 korun měsíčně

Pojištění internetových rizik v současné době jako samostatný produkt nabízí ČSOB Pojišťovna. A jak ukazují její interní data, o produkt je velký zájem.

„Na podzim 2020 jsme v bance začali nabízet pojištění internetových rizik k aplikaci ČSOB Smart na první rok zdarma. Za rok a kousek si ho díky tomu sjednalo 100 tisíc klientů a 95 procent si ho nechalo nastálo,” uvedl Petr Hájek z ČSOB. Jak dále dodal, celkově má tento produkt sjednáno již více než 135 tisíc klientů.

Pojištění klienty po uplynutí prvního roku zdarma vyjde na 300 korun ročně, resp. 25 korun měsíčně.

Pojištění internetových rizik klienty kryje ve čtyřech základních oblastech, v nichž může dojít k finanční újmě či poškození jejich práv. Jednak řeší potíže s internetovými nákupy (prodejce např. nedodá objednané a zaplacené zboží, nebo je zboží poškozené) či v případě zneužití platební karty, také ale pomůže při zneužití klientových údajů na internetu (např. si někdo na klientovy osobní údaje sjedná půjčku) či v případě kyberšikany a poškození pověsti (např. někdo na internetu či sociálních sítích bude  o klientovi nebo jeho rodině šířit nepravdivé údaje, šikanovat ho apod.).

Klienti, zejména ti starší, využívají i IT asistenci, kdy jim zaměstnanci pojišťovny pomáhají s nastavováním telefonu, tiskárny nebo osobního počítače.

Jaká rizika zahrnuje pojištění internetových rizik u ČSOB Pojišťovny

  • pojištění nákupu zboží na internetu v limitu od 650 korun do 50 tisíc korun
  • pojištění zneužití identity na internetu – limit 100 tisíc korun
  • pojištění zneužití platební karty nebo jiných elektronických platebních prostředků – limit 50 tisíc korun
  • pojištění pro případ pomluvy na sociálních sítích nebo poškození dobrého jména – limit 50 tisíc korun (zde limit znamená max. výši nákladů, které pojišťovna vynaloží ve snaze zabránit šíření pomluvy)
  • IT asistence (nastavení telefonu, počítače…)

Pokud se dostanete do situace, kdy k některé z popsaných situací ve vašem případě dojde, kontaktujte asistenční službu pojišťovny. „Asistenční služba si od klienta vyžádá dokumenty potřebné k šetření a následně jeho jménem bude jednat se třetí stranou. Pokud se nepodaří vyjednat nápravu vzniklého stavu, pak u prvních tří rizik poskytujeme klientovi finanční náhradu do výše stanovených limitů,” doplnil pro Právo Petr Milata, mluvčí ČSOB Pojišťovny.

I jako připojištění

Generali Česká pojišťovna (GČP) a pojišťovna UNIQA možnost pojistit se proti internetovým rizikům nabízejí formou připojištění k pojištění majetku (nemovitostí a domácnosti).

„Připojištění IT asistence u pojištění majetku má dvě roviny. Tou první jsou kyber rizika, v druhém případě jde o právní asistenci pro případ internetových rizik a poškození pověsti na internetu a sociálních sítích,” uvedl pro Právo Jan Marek, mluvčí GČP. Připojištění pak klienta vyjde na 180 korun ročně.

„Asistence má pevně stanovené roční limity, pro případ kyber asistence jde o hodinové sazby, v případě právní asistence je nastaven finanční limit 50 tisíc korun,” dodal Marek.

UNIQA v rámci připojištění kybernetické asistence, které vyjde na 380 korun ročně, řeší s klienty incidenty jako napadení počítače malware či hackerem, dále ukradení dat z počítače nebo zneužití dat, zabezpečení počítače, zneužití účtu klienta, popř. osobních dat v digitálním prostoru (bankovní transakce, nákup na internetu apod. Pojišťovna pak nabízí i pomoc při útocích na sociálních sítích, např. při neoprávněném nabourání do osobního profilu, znevážení pověsti na internetu (pomluva, urážka, prozrazení osobních a citlivých údajů, stalking apod.), dále i při zneužití platebních karet nebo při nedodání zboží či jeho pozdním dodání.

„Připojištění občanské kybernetické asistence zahrnuje právní konzultace a zastoupení, dále finanční pomoc do limitu až 20 tisíc korun,” doplnila pro Právo mluvčí UNIQA Eva Svobodová.

„Vybílení” účtu banky řeší individuálně

Pokud dojde ke zneužití platební karty a klient přijde o peníze, může se obrátit i na samotnou banku.

Jak pro Právo uvedl Tomáš Hládek, gestor Komise České bankovní asociace pro platební styk, banka vždy individuálně prověřuje, jak k neoprávněnému výběru z účtu klienta došlo, zda byla například karetní transakce realizována s použitím PIN apod.

„Pokud banka zjistí, že klient nedodržel některou z podmínek, které jsou součástí smlouvy o účtu, tak bohužel nemůže reklamaci uznat. V opačném případě, pokud klient dodržel všechny podmínky, banka mu ztracenou částku bude kompenzovat,” doplnil Hládek.

Chargeback jen při platbě kartou a nedodání zboží

V poslední době se někteří čeští spotřebitelé naučili využívat i tzv. chargeback, a to tehdy, kdy si objednali zboží na internetu, zaplatili ho, ale žádné nedostali a prodejce se neměl jak k jeho dodání, tak ani k vrácení peněz. V takovém případě je pak možné s předložením potřebných dokladů požádat banku o pomoc s vyřešením a vrácení stržených peněz.

Jak ale Hládek upozornil: „Tato funkce karetních asociací slouží k vrácení peněz při platbě kartou, kdy nedošlo k dodání zboží nebo služby. Nevztahuje se na zneužití platební karty.”

Reklama

Výběr článků

Načítám