Hlavní obsah

Prodloužená záruka, nebo jen pojištění? Jak se nenechat nachytat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lidé se často setkávají s nabídkou prodloužené záruky. Mnoho z nich si ji přikoupí, zejména na spotřební elektroniku. Někteří pak jsou nemile překvapeni smluvními podmínkami nebo tím, že se nejedná o záruku, ale o pojištění.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Pokud přitom podnikatel uvede spotřebitele v omyl a spotřebitel se bude domnívat, že je mu nabízena prodloužená záruka, když se ve skutečnosti bude jednat o pojištění, může se jednat o klamavé konání, tedy nekalou obchodní praktiku. Podnikateli v takovém případě hrozí pokuta ze strany České obchodní inspekce.

Prodloužená záruka se sjednává nad rámec zákonné dvouleté doby pro uplatnění práv na opravu nebo vrácení peněz při zjištění vadného výrobku. Zpravidla začíná běžet, jakmile ta zákonná uplyne, délku přitom může mít různou.

Potíž je však v tom, že může mít podmínky uplatnění odlišné od té klasické. „Je proto potřeba si je pozorně přečíst a ujistit se, že se její dokoupení vůbec vyplatí,“ řekla ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

I použité zboží lze reklamovat. Na co si dát pozor?

Finance

Co musí obsahovat záruční list

Prodejce u ní musí vydat záruční list v textové podobě napsaný srozumitelným jazykem. Ze zákona v něm má být uvedeno označení zboží, obsah a podmínky záruky, jméno a sídlo poskytovatele a postup k uplatnění práv.

Kromě toho by měl obsahovat informace o tom, že dvouletá zákonná doba na uplatnění práv není sjednáním prodloužené záruky dotčena. „Záruční podmínky však často bývají uvedeny i ve všeobecných obchodních podmínkách podnikatele, to však nemění nic na tom, že vám prodejce musí vydat záruční list,“ uvedla Hekšová.

Smluvní záruka totiž může obsahovat nespočet výjimek, výluk a jiných ustanovení vylučujících její uplatnění. Taktéž může být odlišně sjednána doba, kterou má podnikatel na reklamaci – často se lze setkat se lhůtou tří měsíců oproti zákonné lhůtě třiceti dní, která je stanovena pro dvouletou dobu na uplatnění práv z vady.

Nepříjemným překvapením může být také vyloučení možnosti odstoupení od smlouvy, tedy vrácení peněz. Na základě smluvní záruky však zákazník musí mít nárok zpravidla alespoň na dodání nové věci bez vad nebo na opravu věci.

Reklamovat lze i bez účtenky

Finance

Pojištění kryje jen některá rizika

Pojištění může být oproti záruce komplikovanější, jelikož v ní navíc figuruje ještě pojišťovna. Spotřebitelé by si měli ověřit, zda jsou přímými účastníky takové smlouvy, a dobře si před zakoupením zkontrolovat platné pojistné podmínky. „Pojištění totiž někdy může, ale nemusí mít stejný rozsah a podmínky jako zákonná či smluvní záruka,“ vysvětlila Hekšová.

Pojištění totiž zpravidla kryje pouze vybraná rizika, která pojištěnému předmětu hrozí. Specifikem pojištění, kterého by si spotřebitelé měli být vědomi, je také nutnost úhrady spoluúčasti nebo otázka, zda bude pojišťovnou vyplacena částka odpovídající věci nové či částka ponížená o stáří a opotřebení věci.

Lidé pojišťují tisíce e-koloběžek i kuriózní vozítka

Finance

Výběr článků

Načítám