Hlavní obsah

Podvodníci mají nový trik, vysávají kredity do svých mobilů

Právo, Jindřich Ginter, Martin Procházka

Podvodníci přišli na další fígl. Vysávají z lidí peníze na dobití kreditů do mobilu. Vloudí se do osobního profilu nic netušícího klienta v internetové samoobsluze služeb a na účet zákazníka si pak už snadno dobijí svoji kartu v mobilu, která je anonymní.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

I když se o tom prý už ví půl roku, operátor ani policie tomu stále ještě neudělali přítrž. Okradených šmahem přibývá.

Podvodníci posílají zákazníkům T-Mobile SMS, která se tváří jako oficiální zpráva operátora. Vyzývá klienty, že mají přeposlat svůj vstupní kód do internetové samoobsluhy služeb na stránkách operátora. Podvodníci si poté na účet lidí dobijí kredit na mobil i za tisíce korun.

Právo na to nyní upozornili čtenáři Novinek.cz.

„Stali jsme se oběťmi podvodníků. Přišla SMS z nám neznámého čísla 605703196 s tím, že je to aktivační kód na T-Zones, s prosbou o přeposlání. Bohužel jsme kód přeposlali a poté jsme zjistili, že jsme někomu dobili kredit za dva tisíce korun. Volali jsme operátorovi, ale bohužel již bylo pozdě, peníze už byly pryč,“ napsala Právu Martina Z.

„To ale není nic nového, o tom se ví už půl roku,“ divila se nejprve mluvčí T-Mobile Martina Kemrová tomu, že se Právo o věc vůbec zajímá, poté co jsme obdrželi podnět od čtenáře.

Z její následné písemné odpovědi na otázku, zda jsou proti tomu přijatá nějaká opatření, vyplynulo, že se připravují. Půl roku poté.

„V tuto chvíli implementujeme řešení, které zablokuje službu dobíjení z vyúčtování přes Můj T-Mobile pro zákazníky v případě, že se zákazník přihlásí jednorázovým přihlášením. Služba zůstane zachována pouze pro zákazníky s registrací, tzn. pouze v případě, kdy se zákazník přihlásí do Můj T-Mobile vlastním uživatelským jménem a následně dobití ještě potvrdí,“ upřesnila Kemrová.

Podle ní podvodníci zneužívají možnost jednorázového přístupu do privátní sekce samoobsluh Můj T-Mobile. Ten je nastaven tak, že zadáte své telefonní číslo, na něž vám vzápětí dorazí SMS s jednorázovým přístupovým kódem.

Operátoři: klienti si za to můžou sami

„V SMS je jasně uvedeno, že jde o kód k vašemu osobnímu účtu a zpráva je určena pouze majiteli daného čísla.

Bohužel někteří zákazníci jsou neopatrní a danou SMS pošlou tomu, kdo jim volal nebo poslal SMS s žádostí o přeposlání. Je to podobné, jako by mu poslali svou platební kartu a sdělili PIN,“ vysvětlila Kemrová.

Lidé tak přeposláním aktivační SMS s kódem podvodníkovi otevřou cestu k bezhotovostním transakcím, což je podle T-Mobile nejčastěji právě dobití předplacené karty z daného účtu.

Jinými slovy – podle operátora si za to tedy lidé mohou sami, svojí hloupostí. Nejedná se ale jen o pár chaotických klientů. „V posledních měsících jde o stovky případů,“ připustila Kemrová v odpovědi na otázku, kolik jich T-Mobile registruje.

Okradení píší svá varování například na stránkách http://kdovola.net. Ty se snaží být černou listinou čísel, na jejichž volání nebo SMS je lepší vůbec nereagovat.

„Problémy tohoto charakteru jsme nezaznamenali,“ řekl Právu mluvčí O2 Hany Farghali. „O takových případech nemáme informace,“ reagoval rovněž mluvčí Vodafone Miroslav Čepický. Oba ale apelovali na to, aby si lidé své údaje ještě lépe chránili.

„Nikdy bychom naše zákazníky o osobní údaje formou SMS nežádali. Komunikujeme s nimi vždy standardní cestou prostřednictvím faktur nebo call center,“ zdůraznil Farghali.

V informačně přetížené době plné nejrůznějších PIN kódů a autorizačních SMS je ale lidsky pochopitelné, že člověk prostě nějaká čísla jednou za čas pošle, kam nemá, protože podlehl spěchu a obratné fabulaci podvodníků.

„Peníze už zřejmě nikdy neuvidíme, i když podáme trestní oznámení,“ míní Martina Z. Hranice pro zahájení trestního řízení je škoda přesahující až pět tisíc korun. Pro sloučení případů musí mít policie dostatek indicií. A lidé mnohdy toto okradení na policii neohlásí.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám