Článek
„V top 10 zůstávají rohlík, chléb, nízkotučné mléko, máslo a klasické pivo, spíše levnější značky (nikoliv limonádové pivní mixy). Naopak zcela vypadla zelenina, kterou v první desítce reprezentovala okurka,“ potvrdila ve zprávě pro Právo o nákupním chování Čechů společnost Ahold, provozující prodejny Albert.
Lidé jdou po slevách
Co se zeleniny týče, začali Češi podle statistiky omezovat její spotřebu již před třemi lety. Podle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) je průměrný příjem ovoce a zeleniny v Evropě 386 gramů na osobu a den.
Doporučuje se 400 gramů. Tolik toho sní v Polsku, Německu, Itálii a Rakousku. V Česku je to v průměru jen zhruba 250 g na osobu a den.
„Počet zákazníků se nesnižuje, mění se ovšem složení nákupního koše a zvyšuje se tendence k využívání slevových akcí,“ dodala mluvčí Aholdu Judita Urbánková.
O co více se zdražuje, o to více lidí jde vyloženě po slevách. Ceny potravin a nealkoholických nápojů už loni v ČR zdražily nejvíce z celé Evropské unie, a to meziročně bezmála o sedm procent.
Výběr podle letáků
Tak se za posledních pět let počet lidí nakupujících potraviny hlavně ve slevách zvýšil o šest procent. Podle společnosti Incoma GfK jde po slevových akcích 37 procent zákazníků řetězců.
„Češi v průměru utrácejí při jedné návštěvě prodejny potravin stále méně a to se týká všech formátů: hypermarketů, diskontů, supermarketů i malých prodejen. Třetí rok za sebou se zvýšil podíl domácností, které nakupují podle letáků,“ shrnují Pavel Cabal a Zdeněk Skála z Incoma GfK.